مجتبی ورمقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فاز نخست طرح مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی اواخر خرداد هر سال انجام می شود اما امسال بدلیل ورود دام از استان های همجوار این مایه کوبی از امروز شروع شد.
وی با اشاره به اینکه مایه کوبی تب برفکی سه نوبت در طول سال انجام می شود، افزود: با توجه به بارش های مناسب بهار و وضعیت خوب مراتع استان، دامداری ها اقدام به خرید دام جدید کرده و طبق بررسی های انجام شده بخش زیادی از این دام های تازه وارد، واکسناسیون نشده اند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان تاکید کرد: تب برفکی یک بیماری دامی بومی در کشور بوده اما تاکنون کانونی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.
ورمقانی یادآور شد: در این طرح مایه کوبی 53 گروه دامپزشکی عملیاتی و 10 گروه نظارتی حضور دارند و پیش بینی می شود در طول یک ماه یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک و 80 هزار راس دام سنگین مایه کوبی شود.
وی گفت: این طرح در مناطق پرخطر استان، مبادی ورود دام از دیگر استان ها و در نوارهای مرزی با اولویت اجرا می شود ضمن اینکه روستاهایی که درخواست خود را به دامپزشکی تحویل دهند در اولویت اجرای طرح قرار می گیرند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: در استان های همجوار این مایه کوبی با هزینه دامداران انجام می شود اما در کردستان با توجه به اهمیت موضوع و نظر مساعد مسئولان به صورت رایگان اجرا می شود.
وی با درخواست از دامداران برای همکاری بیشتر با ماموران دامپزشکی در اجرای موفق این طرح یادآور شد: برای اجرای این مرحله از مایه کوبی با استفاده از اعتبارات استانی، 10 میلیارد ریال واکسن خارجی خریداری شده و هزینه مشارکت بخش خصوصی نیز در حدود پنج میلیارد ریال است.
ورمقانی اضافه کرد: دامداران می توانند انتقال دام ها را با مجوزهای دامپزشکی انجام دهند و اگر دام جدیدی خریداری کردند، اعزام گروه دامپزشکی و مایه کوبی رایگان دام ها را از شبکه دامپزشکی شهرستان محل زندگی خود درخواست کنند.
به گزارش ایرنا، در برخی از استان های همجواز از جمله آذربایجان غربی بدلیل شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دامی میادین دواب (بازار خردید و فروش دام) تعطیل شده است.
بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام است و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.
کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

** 25 گروه بر بازار فرآورده های دامی کردستان نظارت می کنند
معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان 25 گروه نظارت بهداشتی بر عرضه فرآورده های خام دامی در این استان نظارت می کنند.
ناصر مخدوم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به افزایش تقاضای مصرف انواع فرآورده خام دامی در ایام ماه مبارک رمضان و در راستای نظارت مستمر بر چگونگی رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی در اماکن تهیه، تولید، توزیع، نگهداری و عرضه انواع فرآورده خام دامی، طرح تشدید نظارت بهداشتی بر این اماکن اجرا می شود.
وی اضافه کرد: طرح تشدید نظارت دامپزشکی کردستان با حضور 20 گروه 2 نفر در شهرستان ها و پنج گروه چهار نفر نظارتی اجرا می شود.
مخدوم افزود: برای این منظور با هماهنگی های به عمل آمده با سازمان های مرتبط اکیپ هایی به صورت ثابت و سیار در طول این ماه سازماندهی و با برنامه ریزی منظم تمامی مراکز تهیه و توزیع فرآورده خام دامی را بازدید و بر چگونگی فعالیت آنها نظارت می کنند.
وی از شهروندان درخواست کرد هرگونه تخلف بهداشتی اماکن تهیه، نگهداری و توزیع فرآورده خام را با استفاده از سامانه گویای 1512 اطلاع دهند تا کارشناسان دامپزشکی موضوع را بررسی کنند.
مخدوم به اجرای طرح درجه‎بندی گوشت قرمز با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خبر داد و اظهار داشت: این طرح برای کنترل قیمت گوشت قرمز و جلوگیری از سوء‌استفاده برخی سودجویان و دلالان اجرا شده است.
معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان افزود: شهروندان می‌توانند گوشت درجه یک را با برچسب سفید رنگ و گوشت درجه 2 را با برچسب زرد که روی لاشه قرار دارد، از هم تفکیک کنند.
طبق اعلام دامپزشکی کردستان در مجموع سه هزار و 500 مرکز عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی در استان فعالیت می کنند.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود 24 هزار تُن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.
در استان کردستان بیش از 2 میلیون راس دام سبک و 250 هزار راس دام سنگین وجود دارد.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.