حیدر ویسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سنجاب ها که زنده گیری شده و توسط قاچاقچیان به تهران برده شده بودند توسط سازمان محیط زیست کشف و به اداره کل محیط زیست کردستان به منظور بازگشت به زیستگاه شان تحویل داده شد.
وی افزود: بیشترین تهدید سنجاب ها بویژه در استان کردستان زنده گیری این جانداران توسط شکارچیان غیرمجاز با هدف فروش در بازار دیگر شهرها است.
ویسی تخریب زیستگاه سنجاب از جمله قطع درختان، تغییر کاربری جنگل و تبدیل آن به زمین های کشاورزی و آتش سوزی جنگل های بلوط را از عوامل تهدید این جانداران اعلام کرد.
به گفته وی، از اسفند سال 96 تاکنون 2 محموله قاچاق سنجاب در زنجان کشف شده که متخلفان از این طریق قصد قاچاق 100 بطانه سنجاب از کردستان به دیگر مناطق کشور را داشتند.
سنجاب ایرانی در جنگل های بلوط زاگرس که در محدوده هشت استان کشور قرار می گیرد زندگی می کنند.
سنجاب که به زبان کُردی سموره خوانده می شود از گونه های با ارزش جانوری استان کردستان است و جنگل های بلوط شهرستان های بانه، مریوان و سروآباد، زیستگاه مناسبی برای زندگی و زادآوری این گونه با ارزش جانوری زیبا و منحصربه فرد است.
سنجاب به ویژه با دفن میوه بلوط در خاک و کمک به رویش دوباره این درخت به بازسازی درختان بلوط و حفظ جنگل ها کمک می کند.
منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو با مساحت بیش از 57 هزار هکتار در شهرستان سروآباد قرار دارد و با توجه به پوشش گیاهی و جنگلی و کوهستانی بودن یکی از زیستگاه های مهم انواع حیوانات در شمال غرب کشور به شمار می آید.
در این منطقه حفاظت شده انواع حیوانات وحشی از جمله کل و بز، خرس قهوه ای، گراز و گرگ زیست می کنند و مردم محلی پلنگ نیز در این منطقه مشاهده کردند.
شهرستان سروآباد در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع است.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.