به گزارش ایرنا، سنندج مرکز استان کردستان در ارتفاع 1450 تا 1538 متری از سطح دریا در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و دارای آب و هوای سرد و نیمه ‌خشک است.
این شهر از سمت غرب به کوه آبیدر، از شمال به کوه شیخ معروف و از سمت جنوب به کوه سلطان سراج الدین، محدود شده و جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، 414 هزار و 69 نفر است.
به جرات می توان می گفت سنندج تنها شهر ایران است که دارای بافت تپه ای منحصر بفرد است که اغلب قسمت های شهر بر بالای تپه ها بنا شده که مشهورترین آن، تپه های عباس آباد، خدیجه، بهارمست، شیخ محمد صادق، اولیابگ، شیخ محمدباقر و تپه روسی است.
البته جدا از این، تپه هایی مشهور و بزرگی نظیر توس نوذر و دیدگاه نیز در این شهر هستند که طبیعت و نمای زیبای آنها، مکانی برای گذران اوقات فراغت شهروندان در ایام سال است.
کسی که برای اولین بار از ورودی شمالی یا شرقی وارد سنندج می شود، با دیدن تپه های متعدد، غافلگیر شده و با چهره ای متفاوت از دیگر شهرهای ایران مواجه می شود.
بافت شهر سنندج ضمن همخوانی با بستر طبیعی به صورت پلکانی شکل گرفته و معابر باریک و پله‌ای درون بافت قدیم ایجاد شده و محدوده‌های مشخصی را بوجود آورده‌اند بطوریکه قرارگیری بخش مرکزی سنندج در فضای کاسه‌ای شکل منجر به ایجاد دید مناسب از ارتفاعات همجوار و برخی ورودی های شهر شده است.
پر واضح است که توپوگرافی و بافت تپه ای سنندج به نوعی برند و نشانه شاخص شهری محسوب می شود که نقشی کلیدی در جذب گردشگر و بدنبال آن توسعه اقتصادی شهر می تواند داشته باشد البته شهرداری و ارگان های مربوطه تاکنون از این ظرفیت طبیعی تاکنون غافل بوده و کمتر از آن بهره گیری کرده اند.
تلفیق تپه ها و مجسمه های واقع در میادین سنندج، چشم هر بیننده ای را بویژه شب ها نوازش می دهد و نمایی زیبا و دلربا به این شهر می بخشد این تصاویر به گونه ای منحصر بفرد و چشم نواز قابل مشاهده هستند.
ساماندهی تپه های غیرمسکونی، ایجاد فضای سبز و زیباسازی این اماکن، تاثیر بسیار زیادی در تغییر و زیبایی شهر و مطرح و برند شدن سنندج به عنوان نماد گردشگری دارد.
این شهر جدا از تپه ها، دارای چشمه ها و قنوات متعددی است که اغلب بدلیل ساخت و سازهای بی رویه در سال های گذشته از بین رفته اند.
از جمله این چشمه ها می توان به کانی کوزله، کانی کمیز، کانی گرگ علی، کانی پنج پلور، کانی دو شمع و کانی هانه کلی اشاره کرد.
شورای شهر سنندج با کمک شهرداری و مردم طرحی برای احیای این چشمه ها در دست اجرا دارد که در صورت اجرایی شدن می توان از آب آنها برای ایجاد فضای سبز و زیباسازی شهر بهره گرفت کما اینکه با اجرای این پروژه بخشی از فرهنگ و تاریخ طبیعی سنندج نیز احیا خواهد شد.
امید است شهرداری با حمایت شورای شهر و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از طریق بازآفرینی، حفظ تپه ها و احیای چشمه های سنندج، ضمن هویت بخشی به بافت این شهر و آگاه کردن مردم از این پتانسیل های ارزشمند، گامی اساسی برای معرفی و برندسازی سنندج در کشور با هدف جذب مسافر و گردشگر بردارند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.