مدیرکل انتقال خون استان کردستان از پذیرش 702 اهداکننده خون و جمع آوری 519 واحد خون کامل در مراکز اهدای خون استان در تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: در این مدت 1141 فرآورده مختلف خون در بین مراکز درمانی استان توزیع شده است .

به گزارش ایلنا، محمد سعید کریمیان روز سه‌شنبه با بیان اینکه در سال گذشته 680 اهداکننده خون در تعطیلات نوروزی پذیرش شدند، گفت: انتقال خون کردستان در سال 97 با اندک افزایش نسبت به سال گذشته میزبان 702 اهداکننده خون بوده است که از این تعداد 537 نفر به مرکز اهدای خون سنندج و 165 اهداکننده خون نیز به مرکز اهدای خون سقز مراجعه کرده اند. 

وی از آمار حضور 59 درصدی اهداکنندگان مستمر خون در تعطیلات نوروزی خبر داد و افزود : 407 اهداکننده مستمر خون با پیشینه حداقل دو بار اهدا در سال گذشته، 174 اهداکننده خون دارای سابقه قبلی اهدای خون و 121 داوطلب اهدای خون بار اول شمار اهداکنندگان هفته نخست نوروز در استان کردستان است.

کریمیان افزود: در سال گذشته 41 درصد اهداکنندگان خون در تعطیلات نوروزی، اهداکننده مستمر بودند و افزایش چشمگیر این آمار در سال 97 نشان از سلامت بیش از پیش خون های اهدایی دارد.

وی فرآورده های خون توزیع شده در بین مراکز درمانی استان در تعطیلات نوروزی را 1141 واحد برشمرد و اضافه کرد: 578 واحد فرآورده های گلبول قرمز که شامل 474 واحد گلبول قرمز فشرده شده، 84 واحد گلبول قرمز کم لکوسیت، 17 واحد خون شسته و 3 واحد گلبول قرمز کم لکوسیت اشعه داده شده است در بین مراکز درمانی استان توزیع شده است .

کریمیان به ارسال 333 واحد فرآورده های پلاکتی به مراکز درمانی نیز اشاره داشت و ادامه داد: 304 واحد پلاکت جدا شده از خون کامل، 10 واحد پلاکت آفرزیس، 16 واحد پلاکت اشعه دیده و 3 واحد پلاکت آفرزیس اشعه دیده که بیشتر مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان بوده است در بین مراکز درمانی استان پخش شده است.

مدیر کل انتقال خون کردستان از ارسال 200 واحد گلبول قرمز فشرده به استان خوزستان در تعطیلات نوروزی خبر داد و تاکید کرد: بر اساس چارچوب شبکه خون رسان کشوری استان ها متعهد هستند در صورت افزایش ذخایر بیش از حد نیاز ارسال کننده خون به دیگر استان باشند و یا در صورت کاهش ذخایر خون و فرآورده‌های آن را از استان های دیگر دریافت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.