محمدسعید کریمیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد، 26 هزار و 879 داوطلب مرد و سه هزار و 344 داوطلب نیز زن هستند.
وی با بیان اینکه این تعداد داوطلب به مراکز اهدای خون در شهرستان های سنندج، سقز و محل های استقرار تیم های سیار در مناسبت های خاص مراجعه کردند ادامه داد: سهم شهرستان سنندج از این میزان مشارکت، 22 هزار و 948 نفر بوده است.
کریمیان با بیان اینکه امسال، 6 هزار و 396 مراجعه اهداکنندگان خون به مرکز انتقال خون شهرستان سقز به ثبت رسیده است، افزود: این مرکز در مدت مشابه سال گذشته نیز با اندک تفاوت، میزبان همین تعداد داوطلب بوده است.
به گفته وی، مرکز اهدای خون شهرستان سقز، همه روزه در شیفت کاری صبح آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.
مدیرکل انتقال خون کردستان با تاکید بر اینکه اولویت انتقال خون ارتقا کیفیت است نه افزایش کمیت، ادامه داد: میزبانی از اهداکنندگان در قالب تیم های سیار در محل های استاندارد و در شان اهداکنندگان انجام نمی شود که این مساله روی کیفیت خون و مراقبت از اهداکنندگان اثر منفی دارد.
کریمیان تاکید کرد: انتقال خون در تلاش است فقط در مراکز ثابت و استاندارد اقدام به جمع آوری خون مورد نیاز بیماران کند.
وی افزود: امسال با هدف ارتقا کیفیت، 879 اهداکننده خون در تیم های سیار پذیرش شده اند و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 2 هزار و 607مورد بوده است.

**جمع آوری 20 هزار و 690 واحد خون
وی با بیان اینکه بیش از 66 درصد خون های اهدایی استان از اهداکنندگان مستمر جمع آوری شده است اضافه کرد: از 20 هزار و 690 واحد خون کامل جمع آوری شده، 13 هزار و 672 واحد آن توسط اهداکنندگانی اهدا شده که در سال حداقل 2 بار اقدام به اهدای خون می کنند.
مدیرکل انتقال خون کردستان شمار داوطلبانی که برای بار اول به مراکز اهدای خون مراجعه کرده اند را 6 هزار و 720 نفر اعلام و اظهار کرد: داوطلبان بار اول در صورت داشتن شرایط اهدای خون و پس از انجام مشاوره و معاینه پزشکی مجاز به خونگیری خواهند شد و سه ماه بعد نیز امکان اهدا یک کیسه خون با حجم استاندارد را خواهند داشت.
کریمیان ضمن درخواست از اهداکنندگان به همراهی بیشتر با انتقال خون در روزهای سرد سال افزود: خون فاقد جایگزین در علوم پزشکی است و برخی فرآورده های آن را تنها سه روز می توان نگه داری کرد؛ بنابراین ضروری است که اهدای خون روزانه و به تعداد کافی باشد.

** ارسال 39 هزار و 942 واحد فرآورده های مختلف خونی به مراکز درمانی
مدیرکل انتقال خون کردستان از ارسال 39 هزار و 942 واحد فرآورده های خونی به مراکز درمانی خبر داد و گفت: از این میزان 2 هزار و 747 واحد فرآورده در قالب شبکه کشوری خون رسان به ادارات کل انتقال خون استان های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان و تهران ارسال شده است.
کریمیان به تحویل 17 هزار و 448 واحد گلبول قرمز فشرده و 2 هزار و 100 واحد گلبول قرمز کم لکوسیت به مراکز درمانی اشاره کرد و افزود: بخش عمده گلبول های قرمز کم لکوسیت تولیدی به مصرف بیماران دریافت کننده مستمر خون همچون بیماران تالاسمی ماژور یا دیگر بیماران خاص و صعب العلاج می رسد.
وی میزان پاسخگویی انتقال خون به درخواست های مراکز درمانی را بیش از 92 درصد اعلام کرد و یادآور شد: در تمامی مراکز درمانی استان به میزان چند برابر مورد نیاز مصارف روزانه، ذخیره فرآورده های خون وجود دارد و در ماه های سرد سال تلاش می شود تا این ذخیره ها بیش از روزهای دیگر سال باشد.
او تاکید کرد: با توجه به مشارکت مستمر اهداکنندگان، انتقال خون توانسته است نیاز مراکز درمانی به فرآورده های خونی را در فصل سرما تامین کند.
به گفته کریمیان در حال حاضر حجم ذخایر خون استان مطلوب است اما نیاز به حضور اهداکنندگان، همیشگی است.
وی از اهداکنندگان خون خواست اهدای خون آگاهانه و مستمر داشته باشند و تنها با اهداف انسان دوستانه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
در حال حاضر در استان کردستان 2 مرکز انتقال خون در شهرهای سنندج و سقز فعال است و به مردم خدمات ارائه می دهند.
حداقل سن برای اهدای خون 18 و حداکثر 60 سال است و در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی انجام می شود و سالانه در ایران 2 میلیون یکصد هزار نفر خون اهدا می کنند.
خبرنگار: وریا کرمی**انتشار: عبدالله رحمانی
7355/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.