محمد سعید کریمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در مناسبت های دینی و مذهبی فعالیت سازمان انتقال خون بدلیل استقبال بیشتر اهدا کنندگان بیشتر می شود، افزود: ماه های محرم و صفر زمان ارزشمندی است تا ذخایر خونی برای مصرف بیماران تامین شود اما ازدحام اهدا کنندگان در روزهای خاص این فرصت را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی خواستار حضور مستمر اهدا کنندگان در طول سال و موکول نکردن اهدای خون به مناسبت های خاص شد و اظهار کرد: عمر فرآورده های خونی بر اساس استاندارد جهانی تعریف شده و امکان ذخیره سازی طولانی مدت آن وجود ندارد بنابراین خون های اهدایی بیش از حد نیاز، بدون استفاده باقی خواهد ماند و منابع کشور تلف می شود.
کریمیان با اشاره به اینکه آقایان تا سه ماه و بانوان تا چهار ماه پس از اهدای خون امکان اهدای مجدد را ندارند، یادآور شد: اگر شمار زیادی از اهداکنندگان در یک زمان خون اهدا کنند این افراد در ماه های بعد، از دسترس سازمان خارج خواهند شد و تامین خون در ماه های پس از مناسبت های خاص دچار مشکل خواهد شد.
مدیرکل انتقال خون کردستان برنامه ریزی سازمان انتقال خون را مبتنی بر حفظ تعادل کمیت و کیفیت فرآورده های خونی دانست و ادامه داد: میانگین مصرف فرآورده های خون در این استان مشخص است و انتقال خون همواره با درصدی از تناسب در بحران های احتمالی فرآورده ها را به میزان 9 روز را ذخیره می کند.
کریمیان اهدا کنندگان خون را جامعه ای پویا، نیک اندیش و انسان دوست خواند و گفت: نیاز است اهداکنندگان خون در مناسبت های خاص سال تعامل بیشتری با کارشناسان سازمان انتقال خون داشته و به توصیه های این سازمان در خصوص اهمیت اهدای خون به صورت توزیع شده از آغاز محرم تا پایان صفر عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه مصرف فرآورده های پلاکتی بدلایل متعدد رو به افزایش است و جامعه به سمت پیر سالی پیش می رود، افزود: تبدیل شدن یک جوان به اهدا کننده خون و چشمگیر بودن حضور آنان، نسبت به اهدا کنندگان میانسال در مناسبت های مذهبی، تضمین کننده نجات جان بیماران سال های آینده استان است.
مدیرکل انتقال خون کردستان همچنین در خصوص برنامه فعالیت این سازمان در تاسوعا و عاشورای حسینی اضافه کرد: اکیپ سیار انتقال خون روز پنجشنبه در مرکز فوریت های شهرستان بیجار حضور پیدا می کند و درمانگاه شهر سریش آباد هم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی پذیرای اهداکنندگان خون است.
کریمیان از آمادگی مراکز اهدای خون شهرستان های سنندج و سقز در این ایام نیز خبر داد و یادآور شد: پایگاه انتقال خون سنندج همه روزه در 2 شیفت صبح و عصر و مرکز ثابت اهدای خون سقز نیز در شیفت کاری صبح میزبان اهداکنندگان خون است.
هم اکنون سه شهرستان سنندج، سقز و بانه دارای ساختمان انتقال خون است.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.