امید زارعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نخستین جشنواره منطقه ای هه لپه رکی (رقص محلی کُردی) بانه روزهای 8 و 9 فروردین سال آینده با شرکت گروه هایی از آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و کرمانشاه برگزار می شود.
وی وجود هفت گروه هه لپه رکی در بانه را ظرفیت بسیار خوبی برای برگزاری این جشنواره دانست و افزود: نخستین جشنواره منطقه ای هه لپه رکی بانه در محوطه مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد برگزار می شود و گروه های شرکت کننده بمدت 2 روز هنرنمایی می کنند.
زارعی اضافه کرد: اجرای هه لپه رکی (رقص محلی کردی) از دوم فروردین آغاز می شود و در روزهای 8 و 9 فروردین داوری کارها انجام می شود ضمن اینکه اعضای دبیرخانه جشنواره تلاش می کند در سنوات آینده این جشنواره در زمان مشخص به صورت ملی و سپس بین المللی برگزار شود.
به گفته وی، 10 گروه با انتخاب داوران وارد بخش رقابتی جشنواره می شوند که هر گروه می تواند 2 اثر را برای بازبینی به دبیر خانه ارسال کند که در بین این گروه ها با تشخیص داوران، اجراهایی برای بخش های جانبی دعوت می شود البته هر گروه در صورت راهیابی به بخش نهایی باید سه اجرا داشته باشد.
دبیر اجرایی نخستین جشنواره منطقه ای هه لپه رکی (رقص محلی کردی) بانه یادآور شد: این جشنواره به منظور ارتقای شاخص های فرهنگی و هنری و ارزش نهادن به هنر هه لپه رکی با قدمتی چند هزار ساله و همچنین حفظ و ترویج این هنر بومی و محلی برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره منطقه ای هه لپه رکی بانه با حضور گروه های هه لپه رکی چهار استان ایلام، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه فروردین سال 97 در شهر مرزی و توریستی بانه برگزار می شود.
در شهرستان بانه هفت گروه رسمی هه لپه رکی زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با مجوز رسمی فعالیت می کنند، این گروه ها در جشنواره های فرهنگی و هنری ملی و بین المللی مقام های زیادی کسب کرده اند.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.