فرزام بیدارپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به طور میانگین سالانه 400 تا 500 نفر به خاطر بیماری آنفلوانزای فصلی به مراکز بیمارستانی استان مراجعه می کنند و شیوع آنفلوانزای فصلی در این موقع از سال بویژه در بین افراد سالخورده و کودکان طبیعی است.
وی اضافه کرد: به طور میانگین سالیانه از بین افراد مبتلا به بیماری آنفلوانزای فصلی، کمتر از 10 نفر به خاطر همزمان شدن با سایر بیماری ها فوت می کنند و این امر کاملا طبیعی است.
وی افزود: آنفلوانزای فصلی یک بیماری عفونی و واگیردار است و بیمار برای بهبودی نیاز به مداوا و طول دوره درمان و رعایت نکات بهداشتی دارد.
وی با اشاره به فوت یک شهروند در بیمارستان بانه نیز گفت: این بیمار نیز که به تازگی از کشور عراق برگشته بود به دلیل آنفلوانزای فصلی در بخش ایزوله تنفسی بیمارستان بانه بستری بود که نمونه برداری از وی صورت گرفته و به آزمایشگاه مرجع(ریفرنس) در استان کرمانشاه فرستاده شد.
بیدارپور افزود: جواب نمونه برداری ها وجود آنفلوانزای فصلی را در این بیمار تایید کرده بودند و وی به دلیل شدت بیماری فوت کرده است.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.
این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانانی مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان مشهور است.
از اوایل دهه 60 میلادی تاکنون واگیری های متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس های آنفلوانزای پرندگان در بین پرندگان وحشی به خصوص پرندگان آبزی، راسته اردک سانان از جمله اردک ،غاز و قو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.
در ایران نیز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تاثیر تیپ H5N1 برای اولین بار در بهمن سال 1384 در قوهای وحشی تالاب بندر انزلی گزارش شد.
3020/ 6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.