مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این واحد مرغداری در 15 کیلومتری جاده سقز - بوکان و در روستای سرچشمه (سه رچاوه) قرار دارد.
وی افزود: هر گونه جوجه ریزی در مرغداری ها بدون کسب مجوزهای لازم و پروانه های بهداشتی می تواند ناقل عوامل بیماری زا باشد و سلامت شهروندان را تهدید کند.
ورمقانی تاکید کرد: واحدهای مرغداری تنها با نظارت کارشناسان دامپزشکی، اخذ مجوزهای بهداشتی شبکه دامپزشکی و با هماهنگی اتحادیه مرغداران می توانند جوجه ریزی کنند و غیر از داشتن این شرایط به صورت قانونی از فعالیت آنها جلوگیری می شود.
به گفته وی، امسال در مجموع 30 میلیون قطعه جوجه ریزی در 750 واحد مرغداری گوشتی استان کردستان با نظارت دامپزشکی انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به پایش های مستمر بازرسان این اداره کل از واحدهای مرغداری در خصوص پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: در نمونه برداری های انجام شده از مرغداری های فعال در استان مواردی از این نوع بیماری مشاهده نشده است.
در واحدهای مرغ گوشتی کردستان با ظرفیت حدود 14 میلیون و 459 هزار و 400 قطعه در دوره و حدود 58 میلیون قطعه در سال بیش از 100 هزار تُن گوشت مرغ تولید می شود.
علاوه بر واحدهای مرغداری گوشتی، 13 واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 330 قطعه و 13 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 555 قطعه در استان دارای پروانه است.
**بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.
این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده می کند این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
در ایران بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تاثیر تیپ H5N1 برای اولین بار در بهمن ماه سال 1384 در قوهای وحشی تالاب بندر انزلی گزارش شد.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.