اقبال شانظری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارش های اخیر باعث شده که میزان آب ورودی به دریاچه سدهای استان شتاب بیشتری بگیرد و هم اکنون 2 سد استان از جمله گاران و زیویه سرریز شدند.
وی اضافه کرد: سدهای استان نقش مهمی در مهار آب های سطحی، بهره برداری صحیح و بهینه و جلوگیری از وقوع سیلاب در مناطق پایین دستی رودخانه ها دارند.
به گفته وی به منظور مهار و توسعه بهره برداری از منابع آب سطحی استان، هم اکنون 34 طرح سد مخزنی شامل 9 طرح در حال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی است.
وی اضافه کرد: سد گاران به منظور تأمین آب شرب و کشاورزی شهر مریوان و همچنین جلوگیری از سیلاب های مخرب و طغیان رودخانه های حوزه آبریز بالادست احداث شده است.
وی با اشاره به اینکه ارتفاع تاج سد گاران 62 متر و ساخت آن سال 1381 شروع و آبگیری آن از سال 92 انجام شد افزود: با بهره‌برداری کامل از این سد حدود هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم مریوان و قزلچه سو به آبی تبدیل شده و 22 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز بخش آب آشامیدنی و صنعت این شهرستان نیز تامین شد.
وی اضافه کرد: سد زیویه نیز در 26 کیلومتری شمال غربی شهرستان کامیاران بر روی رودخانه شاهینی قرار گرفته، حجم آن 16 میلیون متر مکعب، عرض تاج سد 6 متر و طول تاج 560 متر است.
وی افزود: تحت پوشش قرار دادن یک هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان، جلوگیری از خروج آب ها، مهار و کنترل سیلاب های رودخانه، توسعه کشاورزی، آبزی پروری، افزایش اشتغال و بهبود وضعیت دامداری اهالی منطقه از جمله اهداف سد زیویه است.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آبهای کشور) است.
امسال 279 میلی متر بارش در کردستان ثبت شد که در مقایسه با 234 میلی متر سال قبل 21 درصد افزایش و در مقایسه با دوره بلند مدت (25 ساله) چهار درصد کاهش یافته است.
استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی قرار دارد که میانگین بارش سالیانه آن 540 میلی متر و 2 برابر میانگین کشوری است.
3020/ 6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.