صباح قریشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس این طرح در روستاهای استان 750 گروه در قالب گروه های هفت تا 20 نفره ایجاد شد و براساس طرح و شغلی ایجادی، تسهیلات دریافت کرده اند.
وی با بیان اینکه این طرح در اکثر روستاهای استان کردستان اجرا شده است، افزود: این طرح از حدود سه سال پیش در استان آغاز شده و تاکنون 12 هزار نفر از محل اجرای طرح صاحب شغل شده اند.
مدیرکل سازمان بهزیستی کردستان تاکید کرد: رویکرد طرح تامین مالی خُرد، بانکداری پیوندی است و از طریق آن زمینه ارائه تسهیلات و تامین معیشت خانواده های نیازمند تامین خواهد شد.
قریشی یادآور شد: با توجه به اینکه مشکل بسیاری از خانواده ها در زمینه ایجاد شغل و دریافت تسهیلات نداشتن ضامن از طریق بانک ها است لذا این طرح می تواند نقش بسزایی در توانمندسازی آنان ایفا کند.
وی اضافه کرد: جوانان و زنان، بویژه زنان سرپرست خانوار اولویت در دریافت تسهیلات و ایجاد شغل از طریق این طرح قرار دارند و بسته به شغل و طرحی که ایجاد کرده اند به آنان تسهیلات ارائه شده است.
به گفته وی، در حال حاضر اکثر روستاهای استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و برحسب ظرفیت ها و امکانات روستا مشاغل مختلف از جمله دامپروری، زنبورداری، خیاطی و سایر مشاغل در این روستاها ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، طرح‌ تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی و با هدف توانمندسازی، ایجاد و توسعه کسب و کارهای خرد و بهبود معیشت جامعه هدف (افراد کمتر برخوردار و محروم، به ویژه زنان و جوانان در روستاهای کشور) از سال 1382 و در چهار استان کشور با حمایت صندوق بین‌المللی ایفاد و بانک کشاورزی و همکاری مؤسسه تاک آغاز شد.
از سال 1385 سازمان بهزیستی نیز به حامیان این طرح پیوست و در مجموع تا پایان سال 1391 در 9 استان کشور این طرح را در سطح محدود اجرایی کرد.
این طرح در فروردین 1393 در شورای عالی اشتغال مطرح و به عنوان یکی از اولویت‌ها در حوزه ساماندهی مشاغل روستایی مورد تاکید قرار گرفت ودستاورد بازدید نمایندگان صندوق بین‌المللی ایفاد، باعث شد که طرح، کاندیدای انتخاب بهترین روش‌ها برای توسعه پایدار، در نمایشگاه جهانی سال 2015 در کشور ایتالیا با حضور 147 کشور شود.
هزینه‌های تشکیل و توانمندسازی گروه‌ها توسط سازمان بهزیستی تامین و از طریق بخش غیردولتی با مدیریت مؤسسه تاک اجرا شد و تسهیلات مورد نیاز اعضای گروه ها توسط منابع داخلی بانک کشاورزی و صندوق های داخلی گروه ها تامین می شود.
طرح تامین مالی خُرد از حدود از سال پیش در استان کردستان آغاز شده و هم اکنون اکثر روستاهای استان تحت پوشش این طرح قرار دارند.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.