به گزارش ایرنا، پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی امروز شنبه در راستای نیل به این اهداف و ایجاد زمینه برای برقراری ارتباط بین صاحبان علم و فناوری با مدیران و صاحبان صنایع و ارایه فناوری ها و تکنولوژی های نوین در محل نمایشگاه بین المللی تبریز گشایش یافت.
این نمایشگاه از بیستم تا بیست و چهارم آبان در 3 بخش ایده و فناورانه، توسعه و تجاری سازی فناوری و فروش محصولات و خدمات دانش بنیان دایر است.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آئین افتتاح این نمایشگاه گفت: مشکلات پیچیده موجود کشور با روش های سنتی گذشته قابل درمان نبوده بلکه در سایه توجه به علم و فناوری می توان آن ها را حل کرد.
عیسی کلانتری با اشاره به معضلات موجود کشور از جمله آلودگی هوا، ریزگردها، پسماندها و تالاب ها که به گفته وی در برخی جاها با نادانی به وجود آمده است، افزود: این معضلات با استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های جدید برطرف می شود و نیاز به عزم اجرایی در این مسیر است.
وی بزرگترین مشکل شمال کشور را زباله های رهاسازی شده در این منطقه اعلام و اظهار کرد: برای حل این مشکلات باید مردم و همه دستگاه های اجرایی و نهادها و دانشگاه ها همکاری کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود ظرفیت خالی تحقیق در دانشگاه ها یادآوری کرد: بیش از 70 درصد پتانسیل اعضای هیات علمی دانشگاه ها خالی است و استفاده نمی شود.
کلانتری با تاکید بر نبود عزم اجرایی در برخورد با معضلات کشور، ادامه داد: 30 درصد آلودگی هوای تهران به علت ورود کامیون ها و وانت بارها در شب به این شهر است.
وی گفت: دانش و فناوری وجود دارد و باید از آن ها برای حل مشکلات بهره جست و فناوری هراسی را از دل جامعه باید پاک کرد.
کلانتری با بیان اینکه نباید با فناوران امنیتی برخورد کرد، ادامه داد: در زمان کنونی فناوری هراسی به اندازه پیاده کردن فناوری برای کشور مشکل ایجاد کرده است و باید ریشه فناوری هراسی را کند و بیرون انداخت.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: کشور ما بیش از چین دانشگاه دارد و از جمعیت 80 میلیونی ما حدود 5 میلیون نفر دانشجو بوده و حدود 700 تا 800 هزار دانشجو از این تعداد نیز در مقطع فوق لیسانس و دکترا تحصیل می کنند.
برات قبادیان افزود: با وجود این پتانسیل در کشور، ما با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستیم چراکه دانشگاه راه خود را و صنعت نیز راه خودش را می رود و هیچکدام اعتمادی به هم ندارد.
وی با بیان اینکه هیچ کشوری جز از مسیر توجه به علم، دانش و دانشگاه توسعه نیافته است، اظهار کرد: اگر از یافته های علمی و فناوری های نوین در صنعت، خدمات و کشاورزی به کار نگیریم راه به جایی نمی بریم.
قبادیان با تاکید بر ایجاد رابطه بین دانشگاه و صنعت ادامه داد: باید دیوار بی اعتمادی بین دانشگاه و صنعت برداشته شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده همکاری برای ایجاد این ارتباط و تجاری سازی نوآوری و فناوری با دانشگاه ها و صنعت است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نیز با تاکید بر لزوم توجه به پژوهش و اینکه دانش باید توام با خلاقیت و نوآوری باشد، گفت: توسعه فناوری بدون توسعه علم با کیفیت امکان ندارد و در فرایند تبدیل دانش به ثروت نیز باید به نوآوری توجه کرد.
سعید سرکار با بیان اینکه تجاری سازی با تبدیل خلاقیت به فناوری بوجود می آید، افزود: تجاری سازی شامل 2 مقوله تجاری سازی نوآوری و فناوری و تجاری سازی محصولات دانش بنیان است.
وی یادآوری کرد: مشکل ما در بحث تجاری سازی نوآوری ها وجود کارخانه در کشور بجای وجود صنعت است زیرا کارخانه موجود مرده بوده ولی صنعت موجود زنده است و خوراک می خواهد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه خوراک صنعت، فناوری است، اظهار کرد: در فروش فناوری در کشور با مشکل مواجه هستیم ولی در خارج کشور کمتر با مشکل مواجه می شویم.
سرکار، ادامه داد: در ارتباط با مقوله تجاری سازی محصولات نیز باید دقت داشته باشیم و محصولات دارای استانداردهای بین المللی تولید کنیم و نگاه ما به بازارهای بین المللی باشد.
وی با تاکید بر ضرورت برند سازی 'ساخت ایران' با تولید محصولات با کیفیت گفت: در ارتباط با صادرات محصولات نیز باید نسبت به واردات بیشتر وسواس داشته باشیم و تولید محصولات فناورانه ما با نگاه صادراتی باشد.
نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( یونیدو) نیز در این آئین با تاکید بر اینکه توسعه پایدار نیازمند تغییر در ذهن‌ها است، گفت: تا چند دهه قبل تصور می‌شد صنعتی شدن به معنی وارد کردن ماشین‌آلات است ولی از چند دهه قبل معلوم شد که توسعه پایدار نیازمند تغییر نگرش حکمرانی و مشارکت همه ذی‌نفعان، دولت‌ها، بخش خصوصی، گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و بین‌المللی است.
مریم جوان شهرکی افزود: یونیدو در چارچوب اهداف پایدار برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه این برنامه‌ها در راستای دستیابی کشورها به فناوری نوین و جسارت و تمایل آن ها برای استفاده از روش‌های توسعه فناوری است، اظهار کرد: بر این اساس یونیدو از سال 2016 در کنار جمهوری اسلامی ایران و بر اساس برنامه‌های توسعه پنجم و ششم برنامه‌هایی را در راستای توسعه پایدار تدوین کرده است.
نماینده یونیدو در ایران با بیان اینکه این برنامه تا سال 2021 میلادی در ایران با همکاری دولت و بخش‌های خصوصی و جامعه مدنی اجرا می‌شود، یادآوری کرد: این برنامه‌ها شامل 5 مولفه‌ شامل سیاست و خط مشی برای کمک به ایران در راستای گسترش توسعه صنعت پایدار، ایجاد شبکه به اشتراک‌گذاری دانش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، ترویج توسعه صنعتی پایدار از طریق توسعه صنعت سبز و ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار است.
شهرکی با بیان اینکه در ایران بیش از 60 درصد افراد بالای 30 سال فاقد شغل پایدار هستند، ادامه داد: وضعیت زنان تحصیل کرده نگران‌کننده تر است.
وی گفت: سازمان یونیدو تاکنون 360 پروژه توسعه صنعتی در استان‌های کشور اجرایی کرده است.
شهرکی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی قطب مهمی در توسعه صنعتی کشور است، افزود: این استان ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به توسعه پایدار صنعتی را دارد و این سازمان همکاری‌های خود را برای توسعه این منطقه اعلام می‌کند.
به گزارش ایرنا، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین با تاکید بر اینکه راه حل برون رفت از مشکلات انجام کارهای کارشناسی و توجه به علم و فناوری های جدید است، گفت: برخی گرفتاری های موجود ما در کشور به علت تصمیم گیری های غیر کارشناسی و در مسیر اشتباه گام برداشتن بوجود آمده است.
مسعود پزشکیان افزود: علم و دانشی که توانایی، انگیزه و اعتقاد پشت آن باشد، می تواند ما را از بحران ها بیرون آورد.
وی با اشاره به اینکه 750 سال پیش در تبریز دانشگاه وجود داشت و دانشگاه ربع رشیدی با 7 زبان زنده دنیا به دانشجویان آموزش می داد، یادآوری کرد: در این شهر شهرک دانشگاهی وجود داشت که علم تولید و به اقصی نقاط دنیا صادر می کرد.
امام جمعه تبریز نیز گفت: تجاری سازی فناوری، معرفی توانمندی های پژوهشی، جذب سرمایه گذار، بسترسازی چرخه علم تا کسب و کار و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه از عمده اهداف این نمایشگاه است.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اهمیت بالای علم و فناوری در اسلام افزود: انبیای الهی نیز به سبب وحی و امدادهای غیبی مخترع و ابداع کننده برخی فناوری های زمان خود بودند.
وی از موانع موجود در مسیر علم و فناوری را آشنایی ناکافی با زبان علمی نوین و نبود امکانات مالی در زمینه های پژوهشی و مطالعاتی اعلام و یادآوری کرد: در این مسیر در کنار ایجاد امکانات لازم برای محققان و پژوهشگران باید به نیروی انسانی بیشتر توجه کرد.
حجت الاسلام آل هاشم خواستار حمایت بیشتر مدیران ملی برای توسعه و پیشرفت این نمایشگاه و ثبت آن به نام آذربایجان شرقی، صدور مجوز علم و فناوری برای کل تبریز، حمایت بیشتر از جوانان و کارآفرینان خلاق و تغییر رویکرد مدیران سیاسی برای حمایت از فناوری و تکنولوژی های نوین شد.
به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آئین با اشاره به سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیا گفت: اگر کشوری بخواهد در مسیر توسعه پایدار گام بردارد، باید در کنار توجه به چیستی و چرایی به چگونگی نیز توجه کند.
مجید خدابخش با بیان اینکه چگونگی به معنی فکر و تجاری سازی است، افزود: باید در دستیابی به فناوری و تکنولوژی های نوین به فکر بومی سازی آن ها نیز بود چراکه بدون این کار، توسعه پایدار بوجود نمی آید.
وی اظهار کرد: باید تلاش شود تا افرادی را که تولید فکر و تکنولوژی کرده اند، به هم وصل کرد و آن ها را با صنعت درآمیخت.
خدابخش تاکید کرد: اگر در حوزه فناری تلاش نکنیم و در مسیر تجاری سازی گام برنداریم، عقب خواهیم ماند.
دبیر این نمایشگاه و مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز روز شنبه در آئین گشایش این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه بیش از یک هزار و 750 طرح و فناوری معرفی می شود.
علی جهانگیری با بیان اینکه این نمایشگاه عرصه تعامل بین عرضه و تقاضای فناوری است، افزود: این نمایشگاه در سه بخش ایده فناورانه، توسعه و تجاری سازی فناوری و فروش محصولات و خدمات دانش بنیان دایر شده است.
وی تجاری سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب و کار، شناسایی و معرفی نوآوری ها و اختراعات فناورانه و طرح ها و ایده های دانش محور و معرفی توانمندی های پژوهشی و فناوری جهت کاربردی کردن آن ها از جمله اهداف این نمایشگاه اعلام کرد.
دبیر پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی نیز یادآوری کرد: ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان و فناوران با بخش های مختلف اقتصادی و اجرایی کشور، گسترش همکاری های فناورانه منطقه ای، ملی و بین المللی، ایجاد فضای کسب و کار برای نخبگان علمی و فناوری، جذب سرمایه گذار و افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان از دیگر اهداف این نمایشگاه است.
جهانگیری ادامه داد: در این نمایشگاه 21 زون و بخش تخصصی و 28 رویداد با تمرکز بر تجاری سازی علم و فناوری، کارگاه آموزشی و همایش برگزار می شود.
وی با بیان اینکه مسئولان باید بستر لازم را برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه، بخش خصوصی و صنعت ایجاد کنند، خواستار توجه به الگوهای شهرستانی و استانی در سطح کلان کشور و واگذاری اختیارات و ابتکار عمل به همه استان ها شد.
پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی از 20 تا 24 آبان از ساعت 14 تا 21 در نمایشگاه بین المللی تبریز دایر است.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:
8023/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.