به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، حسین فیروزی افزود: کارگروهی در استان با مسئولیت استانداری و با حضور فرمانداران شهرستان های مرزی، مدیران گمرک، فرماندهان انتظامی و مرزبانی و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بر اجرای مناسب طرح جایگزینی کولبری با پیله وری نظارت مستمر خواهند داشت و در حین اجرا نقاط ضعف و نواقص مشخص و رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه با تصویب هیات وزیران مرزنشینان استان کردستان در سه بازارچه مله‌ خورد سروآباد، خانم شیخان مریوان و سیرانبند بانه فعالیت می کنند، اظهار کرد: تمامی فعالیت ها در این بازارچه ها با مدیریت گمرک، همکاری مرزبانی، سازمان صنعت، معدن تجارت و با نظارت فرمانداری ها انجام خواهد شد.
فیروزی با تشریح جزییات بیشتری از برچیده شدن بساط کولبری و جایگزین شدن پیله ‌وری در این مناطق یادآور شد: مبادله کالا در بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان بلوچستان با مسئولیت سازمان های ذیربط اجرایی می شود.
وی تاکید کرد: فرمانداران شهرستان های مرزی موظف به احصا و معرفی واجدین شرایط ساکن در روستاهای تا شعاع 20 کیلومتری نوار مرزی و بارگذاری اطلاعات مربوط به آنان در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن تجارت نیز موظف است در کارت الکترونیکی مرزنشینان خدمات تخفیف تعرفه گمرکی به ازای هر نفر پنج میلیون ریال در هر ماه را برای آنان در نظر گرفته و شارژ کند.
فیروزی یادآور شد: بر اساس این طرح مقرر شده که کالاهای ترانزیتی از سایر مرزهای رسمی کشور پس از طی تشریفات گمرکی با لحاظ تخفیف های تعرفه ای به غرفه ها و بازارچه های مرزی منتقل شود سپس مرزنشینان مشمول با استفاده از سقف معافیت های ماهانه بتوانند نسبت به خرید کالاهای ترانزیتی از غرفه های مذکور و فروش آن در بازار اقدام کنند.
معاون اقتصادی استاندار کردستان حذف کولبری و حمل کالا بر دوش مرزنشینان را اقدامی مفید در ساماندهی مبادلات مرزی برشمرد و گفت: افراد مشمول این طرح پیله ورانی هستند که با تخفیف های گمرکی سود مناسب ماهیانه را کسب خواهند کرد.
فیروزی اضافه کرد: برای مثال یک خانواده چهار نفری در ماه درآمدی 20 میلیون ریالی خواهد داشت و این امر نقش بسزایی در ارتقای معیشت مرزنشینان عزیز کردستانی ایفا می کند.
وی افزود: بعد از اجرای کامل این طرح (تبدیل کولبری به پیله وری)، مبادلات تجاری تنها از مرزهای رسمی و این بازارچه ها به رسمیت شناخته خواهند شد.
وی همچنین به شرایط برای مرزنشینان شهرستان سقز و چگونگی بهره ‌مندی آنان از این مصوبه هیات وزیران نیز اشاره کرد و گفت: با پیشنهاد استاندار کردستان و تایید وزارت کشور کارت الکترونیکی مرزنشینان سقز نیز صادر می شود و تا راه اندازی مرز سیف آنها می توانند در بازارچه سیرانبند بانه فعالیت تجاری خود را انجام دهند.
دریافت و تنظیم: امید بهمنی**انتشار: سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.