به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مریوان، سید عزیز هاشمی اظهار کرد: 6 میلیارد 300 میلیون ریال اعتبار مورد نیاز خرید این بچه ماهی ها از نوع فیتوفاک، آمور، کپوروبیگ هد از محل اعتبارات تملک دارایی تامین شد.
به گفته وی، این رها سازی ها به منظور حفظ و حراست از ذخایر دریاچه مریوان و تامین بخشی از گوشت سفید مورد نیاز شهرستان و تثبیت شغل 36 نفر از اعضای شرکت تعاونی صیادان صورت گرفته است.
وی افزود: دریاچه زریبار مریوان یکی از 6 منبع آبی صید استان کردستان است که فصل سید ماهی های آن همه ساله از شهریور آغاز می شود و سالانه حدود 500 هزار قطعه بچه ماهی با استفاده از اعتبارات دولتی و همیاری بخش خصوصی در آن رهاسازی و پرورش داده می شود.
به گزارش ایرنا، دریاچه زریبار مریوان دارای حجم تقریبی بیش از 30 میلیون مترمکعب آب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
همه ساله در منابع آبی شش گانه کردستان بیش از 2 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی باعمده اعتبارات دولتی و آورده خود بهره برداران رهاسازی می شود.
تولید شیلات استان بر اساس پیش بینی های بعمل آمده 9 هزار و 700 تن شامل پنج هزار و 400 تن مربوط به صید و استحصال از منابع آبی و چهار هزار و 300 تن ماهیان سردآبی (قزل آلای رنگین کمان) است.
بر اساس برنامه ریزی های انجام یافته با توجه به وجود منابع آبی و پتانسیل های استان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و در انتهای برنامه ششم توسعه اقتصادی - اجتماعی تولید شیلات در کردستان به بیش 18 هزار تن می رسد.
میزان مصرف سرانه استان در حال حاضر 7.6 کیلوگرم برای هر نفر در هر سال است که تلاش می شود در پایان برنامه ششم به بیش از میانگین کشور یعنی 10 کیلوگرم برسیم که لازمه تحقق این هدف، مساعدت، همکاری و تخصیص به موقع اعتبارات و مهم تر از آن تخصیص آب از طریق شرکت آب منطقه ای استان است.
عملیات صید و استحصال ماهی از منابع آبی استان توسط 6 تعاونی صیادی با حضور 478 نفر صیاد و بر اساس قانون 'حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزیان' هر ساله از اول شهریور آغاز و تا 15 اسفند در سطح استان انجام می‌شود.
کردستان از استان های آبخیز کشور است و وجود سدهای متعدد و رودخانه های فصلی و دائمی محلی مناسب برای پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی است.
دریافت: حسن حسین زاده **انتشاردهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.