خالد بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وضعیت آبی شهرستان را مناسب اعلام کرد و افزود: بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی برای مصرف در بخش کشاورزی است که راهکار کاهش مصرف آب در این بخش اجرای طرح هایی همچون روش های نوین آبیاری، شبکه های آبیاری و زه کشی پایاب سدها است.
بابایی تاکید کرد: یک هزار و 96 حلقه چاه آب کشاورزی پروانه دار، 6 حلقه چاه آب آشامیدنی شهری و 46 حلقه آب آشامیدنی روستایی در شهرستان کامیاران آب مورد نیاز مشترکان را تامین می کنند.
وی با بیان اینکه میزان آب صرفه جویی شده حاصل از انسداد این چاه ها 200 هزار مترمکعب است، یادآور شد: برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی، 95 درصد از پروانه های صادر شده اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری کشاورزی نیز انجام شده است.
رئیس امور آب کامیاران اضافه کرد: امسال 6 دستگاه کنتور فهام (فرا سامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) با هدف کنترل برداشت آب بر روی چاه های آب مجاز نصب شده است.
بابایی گفت: برای اجرای سامانه ساماب نیز یک هزار و 403 درخواست در این سامانه به منظور تمدید پروانه، تغییر و اصلاح نام، جابجایی، تعمیق و دیگر موارد ثبت شده است.
وی شمار چاه های غیرمجاز آب در شهرستان کامیاران را یک هزار حلقه تخمین زد و افزود: هزینه تقریبی مسدود کردن هر حلقه چاه حدود 15 میلیون ریال است.
رئیس امور آب کامیاران با اشاره به اینکه در دادگستری این شهرستان شعبه ویژه منابع آب و برق تشکیل شده است، گفت: پس از شناسایی و معرفی متخلفان این حوزه و طی مراحل قانونی و صدور حکم قطعی با هماهنگی نیروی انتظامی اقدامات لازم برای جریمه فرد متخلف و اعاده به وضع سابقه اقدام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ساماب مخفف سامانه سیستم یکپارچه حفاظت و بهره برداری از منابع آب و امور مشترکین است و هدف آن رصد تمام فعالیت های مربوط به حفاظت و بهره برداری از منابع آب است.
طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با هدف به روز کردن مطالعات و آمار چاه ها، چشمه ها و قنوات، انسداد چاه های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز و ایجاد تعادل بین تغذیه و تخلیه منابع آب زیر زمینی در سراسر کشور در حال اجراست.
کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ژاله گرگانی**انتشار: مجید سلیمانی
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.