جلال قلعه شاخانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کردستان قطب جریان ساز فرهنگ و هنر منطقه و کشور است، اظهار کرد: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر فرهنگی بودن کردستان و تاریخ و فرهنگ غنی و گذشته پر افتخاری که این استان در حوزه فرهنگ و هنر دارد گواه واقعی بودن این موضوع است.
وی پتانسیل و استعدادهای عظیم و علاقه بسیار زیاد مردم این استان در تمام حوزه های فرهنگی و هنری را ظرفیت بزرگی برای احیای نقش فرهنگی و هنری استان دانست.
قلعه شاخانی تاکید کرد: توجه به عمق باورهای دینی در حوزه قرآن و مسائل مذهبی، توسعه و تقویت بیشتر زبان و ادبیات کُردی، اهمیت بیشتر به حوزه موسیقی و ورود جدی به حوزه سینما از جمله برنامه های این اداره کل برای احیای این نقش است.
وی با بیان اینکه در سایر حوزه های هنری نیز پتانسیل های و استعدادهای بی شماری در استان وجود دارد، اضافه کرد: شناسایی و تقویت این استعدادها از دیگر برنامه های فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در خصوص مشکلات حوزه فرهنگ و هنر گفت: با توجه به اینکه مشکلات سخت افزاری یکی از مشکلات اصلی این حوزه است ولی با کمبود فضای فرهنگی روبرو هستیم و فضاهای موجود فاصله زیادی با نیاز مطلوب استاندارد فرهنگی دارد.
قلعه شاخانی با بیان اینکه استان فرهنگی یعنی اینکه در هر خیابان و محله آن یک مکان برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری وجود داشته باشد، افزود: برای تحقق این جایگاه باید اعتبارات این حوزه افزایش یابد و بخش خصوصی به صورت جدی به این حوزه ورود پیدا کند.
وی بهترین راه برای جبران کمبود اعتبارات این حوزه را ورود بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی و اقتصادی باید بدانند که پتانسیل های حوزه فرهنگ و زبان هنر بهتر راه برای آنها در معرفی ظرفیت های استان است.
قلعه شاخانی با اشاره به اینکه تلاش مجموعه ارشاد استان ایجاد جهشی خوب در تخصیص اعتبارات به حوزه فرهنگ و هنر استان است، یادآور شد: بیشترین انرژی خود را برای جذب و استفاده از توان بخش خصوصی گذاشته ایم.
وی افزود: زمانی که جامعه احساس نیاز و ضرورت کار در حوزه فرهنگ و هنر را درک کند آن موقع این مشکلات حل و بخش خصوصی با میل خود به این حوزه ورود خواهد شد.
به گفته وی، هنر قوی ترین، موثرترین، کارآمدترین و تاثیرگذار ترین ابزار برای توسعه و معرفی ظرفیت ها و حوزه های مختلف است که پیشرفت و توسعه در تمام این بخش ها نیازمند توجه جدی به آنها است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به رکود در حوزه فرهنگ و هنر طی چند سال گذشته در شهرستان کامیاران نیز گفت: دلیل این رکود مشکلات در دستگاه متولی حوزه فرهنگ و هنر شهرستان است.
قلعه شاخانی با بیان اینکه اولین اقدام در این شهرستان خارج کردن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از حالت انفعالی است، افزود: این اداره به عنوان مادر فرهنگ و هنر شهرستان باید نقش خود را دوباره احیا کند.
وی در خصوص قدم بعدی برای فعال شدن حوزه فرهنگ و هنر این شهرستان یادآور شد: برگزاری جایزه کتاب سال استان کردستان، جشنواره های موسیقی و فرهنگ و ادبیات کُردی تا پایان سال، برنامه بعدی برای فعال شدن دوباره این حوزه است.
به گفته وی، شهرستان کامیاران در جریانات ادبی منطقه نقش تاریخی داشته و دارای پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی است که تلاش این مجموعه بازآفرینی این نقش در جریان های ادبی منطقه است.
قلعه شاخانی در خصوص فاصله و شکافی که بین هنرمندان و دستگاه متولی فرهنگ و هنر در استان وجود دارد،گفت: یکی از جدی ترین اقدامات آنها برای پر کردن این شکاف توسعه، تقویت و توانمند سازی تشکل های فرهنگی و هنری است.
وی با بیان اینکه تقویت و توسعه این تشکل ها می تواند به آنها کمک کند تا مطالبات صنفی حوزه های هنری رصد شود، تاکید کرد: با این اقدام هنرمندان کمک اجرایی و فکری بزرگی برای مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ مبنای توسعه و توسعه فرهنگی زیربنای توسعه سایر بخش هاست، افزود: از مدیران استانی، هنرمندان و اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه، مردم و اصحاب رسانه می خواهیم ضرورت توسعه فرهنگی را جدی تر دنبال کنند و توجه جدی و کارآمد تری به این حوزه داشته باشند.
به گزارش ایرنا، با واگذاری سکان مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به فردی بومی و توانا در 2 ماه اخیر، امید به آینده ای بهتر در جامعه فرهنگی و هنری استان ایجاد شده است.
خبرنگار: ژاله گرگانی ** انتشار: مجید سلیمانی
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.