رئیس اداره محیط زیست مریوان گفت: 30 هکتار از نیزارهای مریوان بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت.

صباح پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر اظهار داشت: ساعت 18:30 دقیقه روز شنبه خبر  آتش‌سوزی نیزارهای دریاچه زریبار به اداره محیط زیست شهرستان مریوان اطلاع رسانی شد.

پناهی افزود: در همان دقایق اولیه آتش‌سوزی نیروهای اداره محیط‌ زیست در محل حضور یافتند و تا پایان آتش‌سوزی با تجهیزاتی مانند آتشکوب اقدام به اطفاء حریق کردند.

 1

وی گفت: کار عملیاتی مهار آتش‌سوزی توسط نیروهای اداره محیط زیست این شهرستان تا ساعت یک بامداد ادامه یافت.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست  شهرستان مریوان عنوان کرد: در سال جاری این پنجمین بار است که نیزارهای این دریاچه دچار حریق می‌شود و عامل این آتش‌سوزی‌ها انسانی است زیرا تعدادی از اهالی روستاهای اطراف دریاچه و ماهیگیران محلی معتقدند این نیزارها به ضرر دریاچه است و از همین رو اقدام به آتش زدن نیزارها می‌کنند.

 2

وی تصریح کرد: این آتش سوزی‌ها متاسفانه کار اشتباهی است و باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری می شود که اگر این روال ادامه داشته باشد، اکوسیستم دریاچه را نیز دچار آسیب‌های جدی می‌کند.
 
پناهی اظهار داشت: تاکنون در رابطه با آتش‌سوزی نیزارهای دریاچه زریبار در سال‌جاری 2 نفر شناشایی و دستگیر شدند و اداره محیط زیست شهرستان 8 نفر نیرو در مناطق دریاچه مستقر کرده که به صورت شبانه روزی از این مناطق حفاظت می کنند.

 4

وی خاطرنشان کرد: این اداره برای فرهنگ‌سازی‌های از ظرفیت ماموستاها و روحانیون محلی منطقه هم بهره‌گیری کرده تا درباره اهمیت حفظ دریاچه زریبار برای مردم منطقه صحبت کنند و از تکرار حوادث این‌چنینی جلوگیری شود.

 پناهی در پایان افزود: آتش سوزی های قبلی نیزارهای اطراف دریاچه زریبار قابل کنترل بود و خیلی زود مهار می شد ولی متاسفانه آتش سوزی روز گذشته به دلیل گستردگی و وجود برخی از نیزارها در مناطق باتلاقی دریاچه قابل مهار نبود. با وجودی که نیروها حتی به داخل آب وارد شدند و در اطفاء حریق زحمات زیادی کشیدند ولی متاسفانه 30 هکتار از این نیزارها در آتش سوخت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.