به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر قادری عصر شنبه در نخستین سمینار علمی عوامل موثر بر وقوع زلزله و ضرورت احداث ساختمان های مقام در برابر زلزله اظهار کرد: از لحاظ مساحت، شهرستان بانه با 46 و چهار دهم درصد و سنندج با 46 و یک دهم درصد به لحاظ وجود بافت های ناکارآمد وضعیت بدتری نسبت به دیگر شهرهای استان دارند.
به گفته وی، 80 درصد از مساحت کشور تحت تاثیر جوادث طبیعی و زلزله است و 97 درصد از سکونتگاه های شهری و روستایی کشور نیز تحت تاثیر خطر زلزله هستند.
وی با بیان اینکه کردستان روی گسل های جوان قرار گرفته و زلزله های که در این استان اتفاق می افتد معمولا چهار ریشتری هستند، افزود: یک هزار و 904 هکتار از مساحت استان کردستان مربوط به مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیر رسمی است که در صورت وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله به شدت آسیب پذیر هستند.
قادری تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 54 مورد زمین لرزه در استان کردستان اتفاق افتاده که براساس تحلیل های انجام شده از این تعداد، 11 مورد با بزرگی بیش از 3 ریشتر بوده است.
وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون ماده صد در کشور و اینکه این کمیسیون ها بلای ایمن سازی ساختمان ها هستند، یادآور شد: چرا باید ساختمان های غیر مقاوم بسازیم و بعد انتظار داشته باشیم که مهندس ناظر و سازمان نظام مهندسی گواهی استحکام ساختمان صادر کنند.
معاون عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: باید مقاوم سازی ساختمان ها به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و فرهنگ سازی در این زمینه از بطن جامعه شروع شود.
قادری گفت: به لحاظ قانونی کنترل ساخت و سازها در محدوده و حریم شهرها از وظایف ذاتی شهرداری های است اما این نهاد به تنهایی نمی تواند ساخت و سازها را کنترل کند و باید همه سازمان ها در این زمینه با شهرداری ها همکاری کنند.
وی با بیان اینکه در ایران به طور متوسط سالیانه 200 زلزله با بزرگی 4 تا 5 ریشتر، 20 زلزله با بزرگی 5 تا 6 ریشتر، 2 زلزله با بزرگی بین 6 تا 7 ریشتر اتفاق می افتد، افزود: در هر دهه وقوع 2 زلزله ویرانگر با بزرگی بیش از 7 ریشتر در کشور پیش بینی شده است.
قادری یادآور شد: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی 6 درصد از تلفات بلاهای طبیعی جهان در ایران است و کشورمان جزء پنج کشور بلا خیز جهان قرار دارد.
وی ادامه داد: کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد و آمارها نشان می دهد طی 2500 سال گذشته هر 10 سال یک بار شاهد زلزله ایی ویرانگر در کشور بوده ایم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان اضافه کرد: استان کردستان روی خط زلزله واقع شده و شهرهای این استان به نسبت کم و بیش در معرض خطر زلزله قرار دارند.
به گفته وی، گسلی که از بانه شروع می شود مریوان، سروآباد، کامیاران و سنندج را تحت تاثیر قرار می دهد البته سنندج و سقز با خطر نسبی بالا تحت تاثیر زلزله هستند.
قادری گفت: با توجه به شرایط ویژه کردستان باید یک تجدید نظری اساسی در زمینه ایمن سازی ساخت و سازها داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، در سال جاری 14 مورد زمین لرزه در بانه اتفاق افتاده است و در 40 روز گذشته هفت مورد زمین لزره در این شهرستان ثبت شده که چعار مورد بین 2 تا 3 ریشتر و سه مورد بیشتر از 3 ریشتر قدرت داشته است.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: زینب طلایی**انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.