به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فلاحی روز شنبه در نخستین سمینار علمی با موضوع عوامل موثر بر وقوع زلزله و ضرورت احداث ساختمان های مقام در برابر آن، اظهار کرد: در چهار سال گذشته حدود چهار هزار واحد مسکونی غیر مجاز در شهر بانه احداث شده که فاقد ایمنی و مقاومت در برابر حوادثی چون زلزله هستند.
وی افزود: وظیفه شهرداری علاوه بر بهبود فضا و مبلمان شهری، آسفالت خیابان ها و کوچه ها و جمع آوری زباله، مدیریت شهری است و باید ساخت و سازهای غیر مجاز را با کمک دیگر سازمان ها کنترل کند.
به گفته وی، بیشترین رشد جمعیت استان کردستان مربوط به شهر بانه است و در پنج سال گذشته پنج درصد جمعیت این شهر رشد کرده و حدود 26 هزار نفر به جمعیت شهر اضافه شده اند که بیشتر در حاشیه شهر سکونت دارند.
فلاحی نبود زمین برای ایجاد اماکن آموزشی، ورزشی، بهداشتی در بانه را از مشکلات عمده این شهر دانست و تاکید کرد: در بسیاری از محلات حاشیه شهر، زمین برای فضای آموزشی و بهداشتی نداریم.
فرماندار بانه یادآور شد: حاشیه نشینان شهروند این شهر هستند و نیاز به امکانات و خدمات دارند ولی با سهل انگاری و کم توجهی مدیریت شهری از این خدمات محروم هستند.
وی اضافه کرد: 80 درصد کارگاه های تیرچه و بلوک بانه غیر استاندارد است و تولیدات این کارگاه ها در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد که در برابر حوادث غیر ایمن هستند.
فلاحی با اشاره به آمار صدور مجوز ساخت و ساز در بانه گفت: در سال 92 حدود 220 جواز ساختمان، سال 93 بیش از 190 جواز، سال 94 هم 175 جواز ساختمان، سال گذشته 126 جواز و در 9 ماه گذشته از سال جاری 87 جواز ساختمان توسط شهرداری بانه برای متقاضیان صادر شده است.
به گفته وی، شهرداری فقط جواز صادر می کند و ادامه عملیات ساخت و ساز تحت نظارت ارگان های مربوطه در حوزه شهری انجام می شود، ساخت و سازهایی که احداث می شود هیچگونه اصول فنی و شهرسازی را رعایت نمی کنند و کسی هم در قبال این مشکل احساس مسئولیت نمی کند.
فلاحی افزود: بر اساس ماده 8 هر گونه ارائه خدمات به ساختمان های فاقد مجوز ممنوع است که این قانون در دولت نهم و دهم رعایت نمی شد و تا سال 92 به تمام ساخت و سازهای غیر مجاز خدمات شهری ارائه شد ولی از سال 92 ارائه خدمات به ساخت و سازهای غیر مجاز ممنوع شد.
فرماندار بانه با بیان اینکه تا زمانی که وجود این ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر استاندارد به دغدغه فکری مسئولان و مردم تبدیل نشود، احداث های غیر استاندارد ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: باید معضل ساخت و سازهای غیر مجاز که اصول فنی و شهرسازی در آنها رعایت نمی شود برای مردم به یک دغدغه تبدیل شود و مردم خود را موظف به رعایت استانداردهای لازم کنند.
فلاحی تاکید کرد: در زلزله 21 آبان امسال 447 واحد ساختمانی بانه دچار خسارت و ترک خوردگی دیوارها شدند که این نشانه عدم رعایت استانداردها در ساخت و سازهای شهری است.
به گزارش ایرنا، در بانه 433 هکتار ساخت و ساز غیر مجاز وجود دارد که در طرح تفضیلی سال 95 این سکونتگاه های غیر مجاز به محدوده شهر اضافه شدند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: زینب طلایی ** انتشار: مجید سلیمانی
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.