فرهاد رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سال گذشته سه هزار هکتار از اراضی گندم دیم توسط 850 کشاورز این شهرستان نز این صندوق بیمه شد، اظهار کرد: این آمار در سال زراعی جاری به یک هزار و 100 هکتار متعلق به 500 کشاورز کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه این آمار برای اراضی زیر کشت گندم آبی 650 هکتار توسط 250 کشاورز است، افزود: در سال زراعی گذشته این آمار شامل 1400 هکتار توسط 450 نفر نزد این صندوق بیمه شده است.
وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری کمترین محصول بیمه شده در این شهرستان محصول جو با 10 هکتار توسط 10 بهربردار بوده است.
رستمی در خصوص علت این کاهش یادآور شد: با توجه به اینکه صندوق بیمه کشاورزی بشدت وابسته به بودجه دولتی است، مهمترین علت این کاهش می تواند دیر پرداخت کردن، غرامت به کشاورزان باشد.
مسئول صندوق بیمه کشاورزی کامیاران در خصوص غرامت پرداخت شده طی سال جاری به هر هکتار گندم دیم و آبی گفت: در هر هکتار گندم دیم مبلغ یک میلیون ریال تا 2 میلیون و 200 هزار ریال و برای هر هکتار گندم آبی 2 میلیون ریال تا چهار میلیون و 500 هزار ریال بسته به منطقه و میزان خسارت، تعلق گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته کمترین سطح خسارت محصولات کشاورزی در دهستان شاهو بود، اضافه کرد: بیشترین میزان خسارت متعلق به دهستان امیرآباد در بخش موچش بود.
رستمی با بیان اینکه خسارت محصول گندم سال 97 - 96 در گندم دیم سه میلیارد و 300 میلیون ریال و برای گندم آبی چهار میلیارد ریال برآورد شد، افزود: تا 20 روز آینده بیمه، مبالغ مورد نظر را به کشاورزان خسارت دیده پرداخت خواهد کرد.
وی در خصوص برابر نبودن غرامت پرداختی توسط بیمه با میزان خسارت وارد به محصول یادآور شد: بدلیل اینکه صندوق بیمه کشاورزی دولتی و اعتبار آن در بودجه سالیانه تعیین می شود، میزان خسارت تعیین شده توسط این صندوق براساس هزینه تولید است و برخلاف تصور کشاورز براساس درآمد یا سطح تولید آن محصول نیست.
وی به گران شدن حق بیمه کشاورزی در سال زراعی جاری نیز اشاره و اظهار کرد: در بیمه پایه برای گندم دیم در هر هکتاری 65 هزار ریال توسط کشاورز پرداخت می شود که این نوع بیمه در شرایط حاد و بحرانی مانند سبز نشدن گندم و خسارت بالای 50 درصد اختصاص پرداخت می کند.
رستمی نوع دیگر بیمه محصول کشاورزی را بیمه تمام خطر اعلام کرد و گفت: بیمه گذار برای استفاده از مزایای این نوع بیمه در گندم دیم به ازای هر هکتار اراضی دیم 750 هزار ریال و برای گندم آبی یک میلیون و 370 هزار ریال حق بیمه پرداخت می کند.
مسئول صندوق بیمه کشاورزی کامیاران افزود: این بیمه برای هر هکتار گندم آبی 20 میلیون ریال و برای هر هکتار گندم دیم هشت میلیون ریال در برابر 100 درصد خسارت محصول تعهد پرداخت دارد.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان باید برای پرداخت غرامت تحمل داشته باشند، اضافه کرد: خسارت باغ ها براساس نوع درخت و سن آن مشخص و پرداخت می شود و اکنون مشغول برآورد خسارت باغ ها هستیم.
رستمی یادآور شد: مهلت بیمه محصولات کشاورزی تا پایان آذر ماه تمدید شده و کشاورزان می توانند در فرصت باقی مانده نسبت به بیمه کردن اراضی کشاورزی و محصولات خود نیز این صندوق اقدام کنند.
شهرستان کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج 67 هزار هکتار اراضی مرتعی آبی و دیمی و پنج هزار هکتار باغ دارد، در سال زراعی جاری 23 هزار هکتار گندم دیم، سه هزار و 300 هکتار گندم آبی، سه هزار هکتار جو دیم و 220 هکتار جو آبی در اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شده است.
خبرنگار: ژاله گرگانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.