هادی اسکندری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با وجود سنتی بودن این کشتارگاه، شبکه دامپزشکی در راستای سلامت و بهداشت گوشت و امنیت غذایی و پیشگیری از بیماری های مشترک با بهره مندی از ناظرین شرعی و بهداشتی و بازرسی های دقیق کارشناسان بر سلامت دام ها قبل از ذبح و بررسی سلامت لاشه ها در حین و پس از کشتار نظارت کامل دارد.
وی افزود: لاشه های دام در صورت تایید سلامت، مهمور به مهر بهداشتی دامپزشکی شده و با حفظ موازین بهداشتی به وسیله خودروی مجهز به سردخانه به مراکز عرضه حمل می شود.
اسکندری تاکید کرد: تاکنون موردی از بیماری های مشترک از جمله بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است.
وی یادآوری کرد بعد از گذشت چند دهه از فعالیت کشتارگاه سنتی شهرداری بیجار، این کشتارگاه هنوز مشکلاتی از جمله سنتی بودن فرآیند کشتار دام، نبود تصفیه خانه فاضلاب، اتاق پیش سردکن و غیراستاندارد بودن سیستم دارد.

**نظارت دقیق دامپزشکی بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار گفت: با تلاش‌های کارشناسان این شبکه در راستای بهداشت عمومی و حفاظت از سلامت شهروندان امسال بیش از 2 هزار نوبت از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، رستوران‌ها و غذاخوری‌های سطح شهر بازدید و نظارت بعمل آمده است.
اسکندری افزود: کارشناسان و بازرسان این شبکه در این بازدیدها یک هزار و 700 کلیوگرم فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف و تاریخ مصرف گذشته از مراکز عرضه ضبط و معدوم سازی شده است.
وی اضافه کرد: در این بازدیدها مراکز مختلف توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی شامل مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید، فروشگاه های زنجیره ای و مراکز عرضه گوشت مرغ و تخم مرغ، واحدهای قصابی و غذاخوری ها بازدید شده است.
اسکندری ضمن توصیه به خرید فرآورده های دامی از مراکز و فروشگاه های معتبر از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه فرآورده دامی مشکوک و تاریخ مصرف گذشته با شماره 38223991 و یا تلفن گویای 1512 تماس و موضوع را به کارشناسان این اداره اطلاع دهند.

** مایه کوبی 80 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار گفت: امسال بیش از 80 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز مایه کوبی شده است.
اسکندری افزود: گروه های دامپزشکی بیش از 75 هزار نوبت راس بره و بزغاله ماده و چهار هزار و 100راس گاو و گوساله ماده علیه بروسلوز واکسینه شده است.
وی در خصوص انجام تست و کشتار بروسلوز در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی نیز افزود: این تست در 2 مرحله با فاصله زمانی 6 ماه در 100 درصد این واحدها صورت گرفته و حتی یک مورد گاو راکتور مثبت بروسلوز نیز شناسایی نشده است.
اسکندری با بیان اینکه پوشش گسترده واکسیناسیون جمعیت دامی شهرستان در فازهای مختلف علیه تب برفکی، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، هاری و لمپی ‌اسکین انجام شده است، گفت: در این مدت حتی یک مورد از بیماری ‌های مشترک و کانون انواع بیماری در سطح روستاهای شهرستان گزارش نشده است.
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار گفت: امسال 95 درصد از دام روستاهای این شهرستان علیه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از جمله تب‌ مالت، سیاه زخم و آبله واکسینه شده است.
هم اکنون دامپروران شهرستان بیجار مشغول پرورش 350 هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین هستند.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.