به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا عبدالرحمان خدایی روز چهارشنبه در همایش یاوران وقف که به مناسبت دهه وقف در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: وقف یکی از سنت‌های حسنه دین اسلام برای جبران نیازمندی‌های جامعه است و اکثر مردم می‌توانند از برکات آن بهره‌مند شوند.
وی افزود: توسعه وقف یکی از نیازهای جامعه امروزی است و این سنت حسنه باید به سمت ساخت بیمارستان، ساخت مدرسه و غیره سوق داده شود و کمکی برای افراد نیازمند و بی بضاعت باشد.
امام جمعه سنندج همچنین بر توسعه فرهنگ وقف در جامعه تاکید کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، سنت حسنه وقف رو به فراموشی می‌رفت اما با پیروزی انقلاب و تلاش های انجام شده این سنت حسنه در جامعه احیا شد.
وی اظهار کرد: دین اسلام برای مسئله وقف اهمیت بسیار زیادی قائل بوده است در قرآن کریم نیز به مسئله باقیات صالحات اشاره شده و یکی از مصادیق آن مسئله وقف است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه هم اکنون حدود 2 هزار موقوفه و بیش از 18 هزار رقبه در استان وجود دارد، افزود: وظیفه سازمان اوقاف حفظ و نگهداری از این موقوفات است و بخشی از درآمد حاصله برای نگهداری عین موقوفات هزینه می شود.
حجت الاسلام مصطفی نوروزی با تاکید بر اینکه باید ایجاد وقف های جدید در دستور کار قرار گیرد از واقفان خواست نیات خود را به سمت نیازهای روز جامعه سوق دهند.
وی یکی از برنامه ها و اولویت های سازمان اوقاف و امور خیریه را ایجاد وقف های مشارکتی دانست و گفت: همچنین اداره کل اوقاف استان از چند سال گذشته برنامه های تبلیغی و ترویجی در زمینه وقف را در دستور کار قرار داده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با بیان اینکه یکی از فعالیت های انجام شده در زمینه ترویج وقف برگزاری جشنواره 'وقف چشمه همیشه جاری' است اظهار کرد: هنرمندان زیادی از استان های کشور و همچنین کشورهای دیگر با ارسال آثار در این جشنواره شرکت کردند.
وی با اشاره به اینکه هنر بهترین ابزار برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف است، گفت: رسانه ها نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده و می توانند در نهادینه شدن این سنت حسنه در میان آحاد جامعه نقش بسزایی داشته باشند.
حجت الاسلام نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود به ارسال کمک هایی برای زلزله زدگان استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: از طریق متولیان و موقوفات استان سه کاروان اقلام ضروری برای آسیب دیدگان مناطق زلزله زده به ارزش 400میلیون ریال ارسال شد.
در ادامه این آیین از متولیان و یاوران وقف و همچنین رسانه های برتر و خبرنگاران این حوزه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.
استان کردستان یک هزار و 934 موقوفه دارد که یک هزار و 144 مورد از این موقوفات انتفاعی و 790 مور نیز منفعتی است.
از 25 آبان تا چهارم آذر با عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: عبدالله رحمانی
7348/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.