علی اکبر مهاجری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: آن طور که آقای خباز استاندار سمنان درباره طرح انتقال آب دریای خزر به این استان گزارش دادند، بررسی های اولیه انجام شده و امیدواریم بررسی ها نهایی و مجوز نهایی نیز دریافت شود.
وی یادآور شد: آنچه وزارت نیرو دنبال آن است اینکه انتقال آب از حوضه ای به حوضه دیگر فقط برای شرب باشد و برای مصارف دیگر چون دارای اثرات زیست محیطی است، انتقالی انجام نشود، وزارت نیرو تلاش دارد که نیاز آب مردم در بخش آشامیدنی را برطرف کند.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو ادامه داد: از مسایل مهمتر این قضیه این است که متوسط مصرف آب در ایران بیش از 2 تا سه برابر مصرف منطقه است و شاید مصرف آب و برق در ایران به ویژه برق نسبت به کشورهای صنعتی هفت تا هشت برابر است.
مهاجری گفت: رعایت الگوی مصرف مهمترین اقدام در دوره اوج مصرف است، روز چهارشنبه هفته گذشته 2700 مگاوات بیش از اوج مصرف در سال گذشته در کشور برق مصرف شد و مصرف آب نیز به همین شکل است.
وی با تاکید بر اینکه در مصرف باید کنترل کنیم و مردم باید صرفه جویی کنند، افزود: نمی گوییم رفاه مردم کمتر شود بلکه مردم می‌توانند با خاموش کردن یک لامپ اضافی 100 واتی میلیون ها دلار هرینه برای کشور صرفه جویی کنند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون شرایط حادی در بحث تامین آب در استان های کشور پیش نیامده و در حال مدیریت است، شاید مشکلاتی در شبکه باشد ولی در بحث تامین تاکنون مدیریت شده است.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو با اشاره به اهمیت مساله آموزش و با یادآوی اینکه صنعت آب و برق یک صنعت فناورانه است، گفت: عموم افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند علاوه بر آموزش های عمومی که در دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی فرا می گیرند، باید آموزش های حرفه ای و تخصصی و فنی را نیز بگذرانند.
مهاجری گفت: در زمان حاضر در استان هایی که جمعیت بالایی دارند مراکز آموزشی فعال است و در استان هایی که جمعیت کمتری دارند قرار است یک واحد آموزشی شکل بگیرد، در سمنان هم واحد آموزشی کوچک وجود داشت و توسعه می یابد.
وی با تاکید بر اینکه این آموزش ها حول آموزش حرفه ای و بالا بردن مهارت افراد و کارشناسان است، گفت: خدمات قابل توجهی در حوزه صنعت آب و برق پس از انقلاب انجام شده و این خدمات به 10 برابر شده و مراکز آموزشی هم گسترش خواهد داشت.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو گفت: بخشنامه ای نیز وزارت نیرو به کلیه شرکت های خود برای تامین منابع ابلاغ کرده است که چهار دهم درصد درآمد خود را برای آموزش تخصصی کارکنان اختصاص دهند.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو امروز با هدف افتتاح مرکز آموزش شرکت آب در سمنان، آغاز طرح های احداث شبکه فاضلاب و ایجاد مخزن یک هزارمترمکعبی در مهدیشهر و یک مخزن یک هزار مترمکعبی در شهمیرزاد به سمنان سفر کرده است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود و کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد.
7470/6103 خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشار: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.