به گزارش ایرنا، ذات طبیعت خلقت تمام موجودات در فانی بودن است اما طریقی وجود دارد که لذت حس جاودانه بودن را القا کند که می توان وقف و نذورات را ریشه تمام آنها دانست به گونه ای که واقف با نیت خیر خود و در جهت بهبود شرایط مادی و معنوی جامعه بشری چراغی را روشن می کند که همواره خواهد درخشید و بهترین نیروی معنوی جهت تامین حس نامیرایی و پربار بودن توشه آخرت است.
نمونه بارز این درخشش واقف خیر اندیش مرحوم حاج میرمحمود حسینی است که بزرگترین موقوفه در استان کردستان متعلق به اوست.
این مرحوم از سادات حسینی و جلیل القدر است که به تجارت فرش اشتغال داشت و برای ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) املاک بزرگی را خریداری و وقف می کند.
رئیس اوقاف و امور خیریه قروه می گوید: وسعت املاک این واقف خیر اندیش یک چهارم شهر قروه، سه دانگ روستای صندوق آباد، یک و نیم دانگ روستاهای امیرآباد و محمودآباد شهرستان کامیاران را شامل می شود.
حجت الاسلام عباس ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این واقف در وصیت نامه 21 رمضان سال 1297 هجری قمری خود قبل از سفر به حج، این املاک را وقف روضه خوانی، خیرات و مبرات می کند یعنی از حدود 140 سال پیش این موقوفه جزء موقوفات شاخص کشوری است که رقبات آن مزروعی، مسکونی و تجاری را شامل می شود.
به گفته وی، در زمان شاهنشاهی و در جریان اصلاحات ارضی این موقوفه بدون اذن شرعی فروخته و از حالت وقفیت خارج شد ولی با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و فتوای حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند: موقوفات باید به حالت وقفیت باقی و عمل به وقف شود به حالت وقفیت برگشت.
وی افزود: تاکنون چهار هزار رقبه از این واقف شناسایی و با متصرفین قرارداد اجاره تنظیم شده است که هر سال به تعداد این رقبات افزوده می شود، این موقوفه عام و متصرفی بود و تولیت آن اداره اوقاف و امور خیریه قروه است ضمن اینکه سند مالکیت برای موقوفه صادر شده و در سامانه جامع موقوفات کشور نیز ثبت شده است.
حجت الاسلام ایزدی تاکید کرد: ویژگی این موقوفه وسعت و گستردگی رقبات موقوفه، نیت عام موقوفه، شخصیت اخلاقی و دینی خود واقف است.
به گزارش ایرنا، مرحوم میرمحمود حسینی واقف خیراندیش که خود اهل علم و از عاملین به اخلاق حسنه بود، در وقف نامه به دو موضوع مهم اشاره می کند که قابل تامل است و باید به آن توجه شود که این 2 موضوع نشان از شخصیت انسانی، اخلاقی و همت بلند آن مرد نیکوکار است اینکه کوچکترها حرمت بزرگترها را نگه دارند تا خداوند خیرشان دهد و قبل از اینکه انسان از دنیا برود، خودش کار خیر انجام دهد و این انتظار را از دیگران نداشته باشد تا خیراتی برای او بفرستند.
** تو به جای پدر چه کردی خیر ---- که همان چشم داری از پسر
رئیس اوقاف و امور خیریه قروه گفت: درآمد حاصل از عواید موقوفه هر سال در بخش های اجتماعی مانند کمک به فقرا و افراد بی بضاعت و در امور فرهنگی مانند مراسم دینی، مذهبی و روضه خوانی سالار و سرور شهیدان امام حسین(ع)، امور مساجد و بقاع متبرکه و امور قرآنی از جمله مسابقات و برگزاری کلاس های آموزش و تهیه مصحف شریف هزینه می شود.
حجت الاسلام ایزدی یادآور شد: موقوفه مذکور دارای 30 واحد عرصه و اعیان مسکونی برای زوج های جوان است که قسمتی از مشکلات زوج های جوان در اوایل زندگی مشترک شان با اسکان در این واحدها را کم می کند.
وی افزود: مرحوم حاج میر محمود حسینی با وقف اموالش در راه خدا بعد از حدود یک قرن و نیم هنوز نامش زنده و جاودان است و تا زمانی که از موقوفه در کار خیر مصرف شود در پرونده اعمال او ثواب نوشته می شود باید به این نکته توجه داشته باشیم وقف دل بزرگ می خواهد نه مال زیاد، به امید اینکه واقفانی دیگر راه این مرد بزرگ را ادامه دهند.
به گفته ایزدی، یک چهارم سراب شهرستان قروه که یک منطقه گردشگری و تفریحی است، موقوفه مرحوم حاج میرمحمود حسینی و در اجاره شهرداری است که در آمد آن طبق نیات واقف در برنامه های خیرات و مبرات و روضه خوانی هزینه می شود.
به گزارش ایرنا، مرحوم حاج میرمحمود حسینی در جوار مولایش امیرالمومنین علی (ع) در شهر مقدس نجف به خاک سپرده شد.
همچنین مرحوم فرج الله خالدیان اهل روستای علی آباد مشیر یکی دیگر از واقفین شهرستان قروه یک موقوفه را در راستای وحدت تقریب مذاهب اموال و همچنین خانه مسکونی برای مسجد وقف کرده که نصف درآمدش برای مسجد اهل تشییع و نصف درآمدش برای مسجد اهل سنت است که این وقف در ایران بی نظیر و شاخص است.
از محل اجرای موقوفات شهرستان قروه در امور مذهبی 936 میلیون ریال، امور خیریه 988 میلیون ریال، امور اجتماعی 66 میلیون ریال و امور مساجد 825 میلیون ریال اهدا و هزینه شده است.
در شهرستان قروه در سال جاری نیز 2 موقوفه جدید ثبت شده است.
25 آبان تا چهارم آذر دهه وقف نامگذاری شده است.
خبرنگار: سارا صالحی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7345/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.