به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمود ابراهیمی از محققان و مترجمان برجسته کُرد است که سال 1319 در روستای خلیفان مهاباد دیده به جهان گشود و سال 1346 موفق به دریافت مدرک کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی از دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران شد و پس از خدمت سربازی، مدرک فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته عربی و علوم قرآنی گرفت.
این مترجم و اسلام شناس کُرد اولین دانشیار دانشگاه کردستان بود و تاکنون 20 اثر ارزشمند و ماندگار را از عربی به فارسی ترجمه کرده و پایه گذار صندوق قرض الحسنه این دانشگاه نیز است.
بنیاد نخبگان استان کردستان و پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان به پاس چند دهه فعالیت ماندگار علمی، فرهنگی و قرآنی این استاد برجسته آیین نکوداشتی در تالار مولوی دانشگاه برگزار کرد.
در این آیین باشکوه که جمع زیادی از نخبگان و فرهیختگان و همچنین خانواده دکتر ابراهیمی حضور داشتند ویژگی های اخلاقی و رفتاری و همچنین آثار ماندگار وی توسط سخنرانان تشریح شد.
رئیس دانشگاه کردستان در این آیین گفت: نام دکتر محمود ابراهیمی با نام و تاریخ دانشگاه کردستان عجین شده است چرا که این بزرگوار از همان اوایل شروع به کار در این دانشگاه حضور موثری داشته و رونق بخش محافل بوده اند.
فردین اخلاقیان افزود: این استاد گرانمایه علاوه بر سطح علمی، معلمی موثر در زمینه های مختلف بوده اند و از او می توان به عنوان یک معلم انسان ساز نام برد.
وی با بیان اینکه دکتر ابراهیمی علاوه بر مجاهدت های علمی به عنوان یک سرمایه اجتماعی مطرح است، اظهار کرد: از ویژگی های بارز این استاد بزرگوار می توان به خلاقیت، اراده و تلاش و مردمی بودن اشاره کرد.
به گفته وی، این مترجم و اسلام شناس کُرد با تکیه بر همین ویژگی ها چندین دهه خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی را به دانشگاه و مردم ارائه داده است.
رئیس دانشگاه کردستان یادآور شد: این تکریم ها هر چند نمادین است اما بیانگر احترام ما به چنین انسان هایی و همچنین آشنایی جوانان با این اندیشمندان و انسان های فرهیخته است و باید تلاش کنیم چنین برنامه هایی تداوم داشته باشد.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان نیز در این آیین گفت: استاد ابراهیمی در کنار ترجمه و تالیف ده ها کتاب و مقاله، شاگردان زیادی تربیت کردند و با توجه به اخلاق و رفتار مردمی و شجاعت و بزرگواری که دارند از جایگاه ویژه ای در میان مردم این خطه برخوردار هستند.
رحمت صادقی با بیان اینکه نفوذ یک جامعه در سطح بین المللی به قدرت علمی و عالمان آن بستگی دارد، اظهار کرد: بی تردید تکریم و تجلیل از عالمان متعهد و ارج نهادن به ساحت مقدس علم قدرشناسی از سرمایه هایی است که مردم از وجودشان بهره کافی برده اند.
وی ادامه داد: ما در بنیاد نخبگان این آمادگی را داریم که با همکاری سایر بخش ها بزرگداشت و تکریم بزرگانی که برای این خطه و سرزمین زحمت کشیدند را برگزار کنیم و هم اکنون نیز برگزاری چند نکوداشت را در دستور کار داریم.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان یادآور شد: برگزاری این آیین علاوه برنکوداشت و تقدیر از از یک تلاش علمی و قرآنی این بزرگوار، الگو سازی برای جوانان و قشر فرهیخته و تحصیلکرده و ارتقای شناخت آنان از ابعاد و ویژگی های این شخصیت برجسته علمی است.
در ادامه این آیین مصطفی خرم دل محقق، مفسر و نویسنده کُرد نیز به بیان ویژگی های دکتر محمود ابراهیمی پرداخت و گفت: این شخصیت علمی و برجسته کُرد با تمامی شاگردان خود رفتار و گفتار پدرانه داشت و نام دانشجویان خود را فراموش نمی کند و گاهی محل کار آنان را نیز می داند.
وی اظهار کرد: دکتر ابراهیمی دارای ظرفیت علمی بالایی است و این ظرفیت را از قوه به فعل رسانده است و تاکنون 20 جلد کتاب در زمینه های فقه، اعتقادات، اخلاق اسلامی و محورهای قرآنی به رشته تحریر درآورده است.
حجت الاسلام محمد علی کوشا از اساتید دانشگاه شهید بهشتی نیز در این آیین گفت: دکتر ابراهیمی شخصیتی علمی و فرهنگی و دانشمندی پرکار با آثاری ارزشمند است.
وی با بیان اینکه آثار این استاد گرانمایه به 2 قسمت کلی شامل تربیت یافتگان ایشان و همچنین مکتوبات، تالیفات و ترجمه های او است، افزود: بخش اول آثار این شخصیت برجسته علمی برای تمامی معلمان امروز درس آموز است.
حجت الاسلام کوشا تاکید کرد: دکتر ابراهیمی الگوی اخلاقی تمامی شاگردان خود بود و تاثیرات بسیار زیادی در ارتقای علمی آنها داشتند و در لابلای تدریس کتاب های جنبی به آنان معرفی می کرد.
وی به یکی از ترجمه دکتر ابراهیمی با عنوان تاج التراجم اشاره کرد و گفت: از قرن چهارم تاکنون ترجمه ها و تفسرهای زیادی را بررسی کرده و متوجه شدم که بعد از ترجمعه معروف طبری، ترجمه و تفسیر تاج التراجم بهترین اثر ماندگار بوده است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی ابراز امیدواری کرد این اثر توسط نشر احسان چاپ و در اختیار جامعه قرآنی قرار گیرد.
دکتر ابراهیمی در چندین دهه فعالیت خود علاوه بر تدریس و مسئولیت های اجرایی در دانشگاه، از تحقیق و پژوهش نیز غافل نبوده و تاکنون بیش از 20 اثر ارزشمند را در زمینه های فقه اسلامی، اندیشه اسلامی، اخلاق اسلامی، حقوق زن در اسلام، تعلیم و تربیت و ادبیات عربی را از عربی به فارسی ترجمه کرده است.
دکتر محمود ابراهیمی در سال 1383 با مرتبه علمی دانشیاری بازنشسته شد.
افسانه گلباغی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.