به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مفاخری روز سه شنبه در جلسه با شهردار و اعضای شورای اسلامی هورامان تخت اظهار کرد: یکی از مولفه های مهم و موثر در ثبت جهانی منطقه هورامان حفظ بافت فرهنگی و سنتی است که این امر باید مورد توجه ویژه شهرداری قرار داشته باشد.
وی افزود: ساخت و ساز با مصالح صنعتی و جدید ثبت جهانی این منطقه را با مشکل روبرو می کند بنابراین مجموعه شهرداری با حمایت شورا باید از ساخت و سازهای غیر مجاز که به بافت فرهنگی این شهر ضربه می زند، جلوگیری کنند.
فرماندار سروآباد با تقدیر از اقدامات شهرداری هورامان تخت برای حفظ بافت فرهنگی این منطقه تاکید کرد: ارائه طرح های تشویقی نظیر تخفیف 30 درصدی در صدور مجوز ساخت و ساز با مصالح بومی و محلی و در اختیار گذاشتن این نوع مصالح به صورت رایگان برای کسانی که اقدام به بازسازی منازل خود می کنند، ارزشمند و در راستای ثبت جهانی این منطقه است.
مفاخری به مشکلات شهری هورامان تخت نیز اشاره کرد و یادآور شد: مساله ورزش در این شهر و نبود سالن ورزشی از مشکلات مهمی است که بدلیل نبود فضای مناسب، تاکنون انجام نشده است.
وی گفت: در صورتی که یک فضای مناسب از سوی شورای اسلامی شناسایی و معرفی شود، اداره ورزش و جوانان با تملک آن نسبت به احداث یک سالن ورزشی اقدام می کند ضمن اینکه اعتبارات آن نیز از محل ملی قابل تامین و تخصیص است.
مفاخری از دیگر مشکلات مهم شهر هورامان تخت را نبود باجه بانکی اعلام کرد و افزود: با توجه به اقتصاد ضعیف مردم این منطقه و مهمتر از آن فرهنگ دینی و اسلامی آنها که سپرده گذاری سرمایه های خود را جایز نمی دانند، بانک ها تمایلی یه ایجاد باجه در منطقه ندارند.
وی از دیگر مشکلات هورامان تخت را عدم استقرار ادارات اعلام کرد و یادآور شد: فضای لازم و مناسب اداری در شهر وجود ندارد که امیدواریم در آینده این مشکل نیز برطرف شود.
وی هورامان را یک برند برای شهرستان سروآباد و استان کردستان معرفی کرد و گفت: منطقه هورامان بدلیل تاریخی بودن و سایر شرایط خاص آن در کشور و جهان شناخته شده است و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی از این منطقه بازدید می کنند که با ثبت جهانی آن آمار ورود گردشگران به این منطقه نیز افزایش خواهد یافت.

** نصب المان دف در مرکز شهر هورامان تخت
شهردار هورامان تخت نیز در این نشست حفظ بافت فرهنگی و سنتی این شهر تاریخی را مهمترین اولویت خود دانست و افزود: اقدامات خوبی برای حفظ بافت سنتی شهر انجام شده که مهمترین این اقدامات ارائه 2 طرح تشویقی برای متقاضیان ساخت و ساز با مصالح بومی محلی است.
فرزاد اخترکاوان اضافه کرد: نصب علائم رانندگی، هدایت آب های سطحی که یکی از مشکلات عمران شهری بود، تخلیه و حمل نخاله های ساختمانی، احداث جایگاه های سنگی زباله با مصالح بومی و محلی، ایجاد سرویس های بهداشتی با همکاری سپاه، تسطیح و آماده سازی پارک شهر، ایمن سازی دیوارهای حائل و اجرای شبکه فاضلاب شهری با همکاری و مشارکت سپاه از مهمترین اقدامات شهرداری هورامان تخت است.
وی از نصب المان دف در شهر هورامان تخت نیز خبر داد و افزود: با توجه به اینکه مردم شهر هورامان تخت و روستاهای تابعه آن از قدیم الایام تاکنون به مسائل عرفانی و دینی علاقمند بوده اند و خواستگاه اصلی دف در این منطقه است، نصب المان دف در مرکز شهر در دست اقدام و اجرا است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.