صباح محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهسازی و آسفالت مسیرهای اصلی و فرعی این روستاها در راستای رفع محرومیت زدایی و خدمت رسانی به مردم منطقه هورامان و همچنین رفاه حال مسافران و گردشگران انجام شد.
وی افزود: مسیرهای فرعی این روستاها نامناسب و خاکی بود و مسیرهای اصلی نیز به علت حفاری های انجام شده برای اجرای خط لوله گاز و دیگر خدمات کاملا تخریب شده بود و برای ساکنان منطقه و همچنین مسافران و گردشگرانی که به این مناطق طبیعی، تاریخی و گردشگری سفر می کردند، مشکلاتی ایجاد کرده بود.
بخشدار هورامان اضافه کرد: با همکاری بنیاد مسکن سروآباد و دهیاری های این روستاها که دروازه ورود به شهر هورامان تخت هستند و همچنین مشارکت و همکاری بسیار خوب اهالی تصمیم گرفته شد مسیرهای ارتباطی این روستاها به طول چهار کیلومتر بهسازی و آسفالت شود.
به گفته وی، برای اجرای این طرح در مجموع 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری های این روستاها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سروآباد هزینه شده است.
محمدی با تقدیر از مشارکت بالای مردم تاکید کرد: حضور فعال و همکاری ساکنان این روستاها باعث دلگرمی و انگیزه مضاعف برای مسئولان شد و اگر همکاری و مشارکت آنها نبود، انجام این طرح به آسانی ممکن نبود.
وی یادآور شد: همچنین در طول مسیرهای ارتباطی که بهسازی و آسفالت شد، 300 متر مکعب دیوار چینی حایل نیز به منظور ایمن سازی راه انجام شد.
به گزارش ایرنا، منطقه هورامان با جمعیت 10 هزار نفری، یک شهر و 12 روستا از توابع شهرستان سروآباد است، این شهرستان در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
هورامان، نام منطقه ای با دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است که منطقه ای در استان های کردستان و کرمانشاه را شامل می شود و در خارج از ایران نیز بخشی از محدوده کردستان عراق در استان حلبچه را در بر می گیرد.
واژه 'هورامان' از دو بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه و جایگاه و سرزمین تشکیل شده است، بنابراین هورامان به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
هور در اوستا به معنی خورشید آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می دهد، بنا به اعتقاد این مردم، هورامان تخت زمانی شهر بزرگی بود و مرکزیت خاص داشته است و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان یاد می کنند.
وضعیت خاص روستاهای منطقه هورامان از نظر معماری، موقعیت جغرافیایی، چشمه های پر از آب، سرسبز بودن، کوه های سر به فلک کشیده و همچنین مراسم خاص، آداب، رسوم و وجود مقبره و مسجد پیرشالیار این منطقه را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرده است.
در منطقه اورامان، شهر اورامان تخت با قدمتی سه هزار ساله و چهار هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری شهر سنندج واقع است و بدلیل معماری خاص روستا، آداب و فرهنگ و وجود مقبره پیرشالیار و برگزاری مراسم معنوی مربوط به آن بیشتر مورد توجه است.
هم اکنون شهر هورامان تخت ثبت ملی شده و ثبت جهانی آن در دست اقدام است که یکی از شرط های اصلی برای ثبت جهانی آن حفظ بافت فرهنگی، سنتی و معماری پلکانی و خاص آن است.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.