محمد عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مناطقی که از توان بالایی برای پرورش و تولید ماهی قزل آلا به روش سردآبی در این شهرستان مناسب است روستای قم چقای است.
وی افزود: اکنون در شهرستان بیجار 34 واحد پرورش ماهی قزل آلا و پنج واحد دو منظوره در مزارع کشاورزی فعالیت می کنند که به ترتیب 150 تن و 22 تن ماهی سردآبی در این مراکز تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.
عباسی با اشاره به موقعیت استان کردستان بخصوص ارتفاع بالای شهرستان بیجار از سطح دریا، این منطقه را زیستگاه مناسب برای پرورش و تولید ماهی قزل آلای سردآبی معرفی کرد.
وی با اشاره به اشتغالزایی 48 نفر بطور مستقیم و بیش از 200 نفر بطور غیر مستقیم در حوزه پرورش و تولید ماهی کپور، آمور، بیگ هد، فیتوفاک و قزل آلا یادآور شد: این میزان تولید ماهی در شهرستان تنها 40 درصد نیاز مردم را تامین می کند و 60 درصد مابقی نیاز از شهرستان و استان های همجوار تامین می شود.
عباسی با تاکید بر توان بالای شهرستان بیجار برای تولید و تامین کامل نیاز مردم به ماهی تاکید کرد: در صورت همکاری امور آب استان، امکان پرورش و تولید ماهی در حاشیه رودخانه قزل اوزن، با ظرفیت بیشتر وجود دارد و می تواند برای بیش از 150 نفر از جوانان بیکار فرصت شغلی فراهم کند.
وی پیشنهاد کرد در صورت هماهنگی و توافق امور آب استان کردستان با امور آب استان های زنجان و همدان به منظور پرورش و تولید ماهی سردآبی در حاشیه سد تلوار، امکان جذب سرمایه گذار نیز وجود دارد و می تواند برای 100 نفر اشتغال ایجاد کند.
عباسی با اشاره به نیاز و اشتیاق بازار شهرستان بیجار به ماهی قزل آلا گفت: متقاضیان اشتغال در این بخش می توانند با تهیه اشتراک برق و سرمایه اولیه 150 میلیون ریال در یک دوره هشت ماهه، بیش از پنج تن ماهی تولید و به بازار عرضه کنند که در همین مرحله سرمایه اولیه آنها با سودی مناسب بر می گردد.
وی افزود: در حال حاضر 10 نفر متقاضی ایجاد مرکز پرورش ماهی با تولید اسمی پنج هزار تن هستند که با استفاده از ظرفیت رودخانه قزل اوزن وارد این عرصه شوند که در حال طی کردن مراحل اداری و اخذ مجوز هستند.
شهرستان بیجار در شرق استان کردستان واقع است و دارای یک سد خاکی، رودخانه های مهم قزل اوزن، سلامت آباد و رودخانه فصلی قم چقای است که این منابع آبی در تولید و پرورش ماهیان سردآبی نقش مهمی دارند.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار: مجید سلیمانی
7350/9102
**برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان کردستان در تلگرام به نشانی irnasanandaj@ همراه شوید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.