به گزارش خبرنگار ایرنا، چند روز پیش خبر و عکس نوزاد یک روزه رها شده ای در خیابان مطهری شهر قروه به سرعت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باز نشر شد و از سوی برخی رسانه ها صحت آن از مسئولان مربوطه پیگیری و موضوع تایید شد.
این نوزاد دختر چهارشنبه هفته گذشته در کنار جدول خیابان شهید مطهری قروه رها شده بود که توسط عوامل شهرداری به زایشگاه بیمارستان شهید بهشتی این شهر تحویل داده شد.
به گفته یک مسئول آگاه از بیمارستان شهید بهشتی قروه این نوزاد بدلیل عفونت شدید در این مرکز تحت درمان و مداوا قرار گرفت، نوزاد پس از مداوا به شیرخوارگاه سازمان بهزیستی استان در سنندج تحویل شده است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت این نوزاد اظهار کرد: این نوزاد هم اکنون در تنها مرکز شیر خوارگاه این سازمان نگهداری می شود و در صحت و سلامت کامل قرار دارد.
محسن شجاعی با بیان اینکه دلیل رها شدن این کودک هنوز مشخص نشده است، گفت: سالیانه در سطح کشور و استان مواردی از این قبیل اتفاق می افتد و پیگیری های لازم برای یافتن والدین این نوزادان و دلیل رها شدن شان از سوی مسئولان مربوطه پیگیری می شود.
وی افزود: این نوزاد تا زمان به نتیجه رسیدن تحقیقات و بررسی ها و یافتن والدینش و علت رها شدن در این شیرخوارگاه تحت حمایت است و پس از آن در صورت عدم صلاحیت والدین و نداشتن سرپرست موثر در همین مرکز نگهداری خواهد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کردستان ادامه داد: بر عهده گرفتن سرپرستی این نوزاد از سوی افرادی که خواهان باشند تا زمان به نتیجه رسیدن پیگیری ها و مشخص شدن هویت او، امکانپذیر نیست.
شجاعی با بیان اینکه مرکز شیرخوارگاه سازمان بهزیستی کردستان در سنندج تنها مرکز از این نوع در استان است، یادآور شد: در این مرکز نوزادان زیر 2 سال تا کودکان 6 ساله ای که فاقد سرپرست موثر هستند، نگهداری می شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون حدود 20 نوزاد و کودک در این مرکز سکونت دارند اما از این تعداد، تنها نوزادان و کودکانی که مجوز واگذاری قضایی داشته باشند را می توانیم به خانواده هایی که خواهان به فرزندی قبول کردن این کودکان هستند، تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه واگذاری سرپرستی این کودکان به خانواده های متقاضی دارای شرایطی است، گفت: ما به سه قشر از جمله خانواده هایی که بدلایل پزشکی امکان باروری ندارند، خانم های مجرد 30 سال به بالا و خانواده هایی که جدای از این دو قشر متقاضی سرپرستی این کودکان هستند، امکان واگذاری سرپرستی کودکان را داریم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کردستان اضافه کرد: به خانواده های متقاضی پس از طی مراحل اداری شامل درخواست شخصی، مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی، بررسی وضعیت مالی، سند ازدواج و انجام آزمایشاتی از جمله عدم اعتیاد و نداشتن سوء پیشینیه حکم سرپرستی آزمایشی 6 ماهه داده می شود.
وی افزود: پس از 6 ماه و با بررسی هایی که توسط کارشناسان بهزیستی انجام می شود در صورت تایید صلاحیت این خانواده ها، حکم سرپرستی دائم به آنان داده می شود و شناسامه نیز به اسم آنان برای کودک صادر خواهد شد.
شجاعی با بیان اینکه این سازمان می تواند سرپرستی نوزادان زیر 2 سال تا کودکان 12 ساله را به خانواده های متقاضی واگذار کند، گفت: بیشترین متقاضیان ما خواهان نوزادان زیر 2 سال و بیشتر هم نوزاد دختر هستند.
وی یادآور شد: اکنون در سطح استان بیش از 150 خانواده متقاضی برای سرپرستی نوزادان و کودکان داریم البته در کل کشور به ازای هر یک کودک، 10 متقاضی وجود دارد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کردستان در ادامه گفت: هم اکنون در سطح استان 11 مرکز نگهداری کودکان فاقد سرپرست موثر وجود دارد که 2 مرکز آن در سقز، یک مرکز در قروه و هشت مرکز در سنندج هستند.
وی با بیان اینکه 10 مرکز از این تعداد با همکاری موسسات خیریه و حمایت بخش دولتی فعالیت دارند، اظهار کرد: تنها مرکز شیر خوارگاه که در سنندج قرار دارد، تحت حمایت بهزیستی است.
شجاعی با اشاره به اینکه در این مراکز حدود 140 کودک شیرخوار تا 18 سال نگهداری می شوند، افزود: برای ارائه خدمات بیشتر به این کودکان نیازمند مشارکت ها و حمایت های مردم و خیرین هستیم البته کمک های مردمی به این مراکز خوب است اما کافی نیست.
خبرنگار: افسانه گلباغی ** انتشار: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.