به گزارش خبرنگار ایرنا، سایت زباله در یک کیلومتری فضای شهری ایجاد شده و بدلیل غیر استاندارد بودن مشکلات زیادی برای شهروندان و ساکنان روستاهای اطراف ایجاد کرده است و مسئولان و متولیان امر نیز چشم بینا و گوش شنوایی برای رفع این معضل ندارند و نسبت به خواسته‌های مردم بی ‌توجه هستند.
به گفته کارشناسان بهداشت، سایت دفن زباله شهر دیواندره در محیط نامناسبی قرار دارد و مشکلاتی همچون قرار گرفتن در مسیر سیلاب، عدم حصار کشی، عدم دفن روزانه زباله‌ها، وجود سگ‌های ولگرد و زباله دزدها از جمله آنها است در صورتی که محلی که برای دفن زباله انتخاب می‌شود باید تا مرکز شهر و محل زندگی مردم 10 تا 20 کیلومتر فاصله داشته باشد.
چند نفر از ساکنان شهرک‌های بهداشت، روحانی، پیام و محله منتهی به میدان بسیج شهر دیواندره در خصوص مشکلات این سایت می گویند: بوی تعفن و ناخوش زباله‌ها زندگی را بر ما حرام کرده و برخی شب‌ها از این بو نمی‌توانیم استراحت کنیم.
این افراد معتقدند: دود نالشی از آتش‌زدن زباله‌ها، منشا بسیاری از بیماری ها است و علاوه بر این، ما را از داشتن هوای پاک محروم کرده است.
یکی از اهالی روستای کهریزه دیواندره که زمین‌های کشاورزی اش در اطراف سایت زباله است، می‌گوید: سال‌هاست که در این منطقه کشاورزی می‌کنم، قبلا چشمه‌های اطراف آب گوارایی داشتند حتی چند متر پایین‌تر از چشمه اصلی نیز می‌توانستیم آب برداشت کنیم و بنوشیم اما اکنون چشمه اصلی هم در محاصره زباله ها است و رغلت نمی کنیم از این آب بخوریم.
وی تاکید کرد: اراضی کشاورزی اکنون پر از ضروف پلاستیکی و نایلون است که بدلیل نداشتنن حصار در اطراف سایت وارد زمین ها می شود و پاکسازی زمین را برای ما مشکل می کند.
منصور میرزایی رئیس مرکز بهداشت دیواندره در این خصوص گفت: در یکسال گذشته بارها برای رفع معضل سایت زباله با شهرداری دیواندره مکاتبه کرده و موارد مورد نیاز برای اصلاح را اعلام کرده ایم و قول‌هایی نیز از سوی مسئولان داده شده اما هنوز عملی نشده است.
رئیس حفاظت محیط زیست دیواندره چندی پیش در نشست با خبرنگاران گفته بود: در زمان احداث این سایت تاکنون، هیچ استعلامی از محیط زیست برای این سایت نشده است و در مورد این مکان غیراستاندارد بارها به متولیان تذکر داده‌ایم ولی هر بار با تغییر شهردار، رفع این معضل نیز به فراموش سپرده شده است.
عضو شورای شهر دیواندره نیز با بیان اینکه طرح توجیهی برای تفکیک زباله به سازمان شهرداری‌ های کشور ارسال و مکان جدیدی هم برای محل دفن زباله این شهر مشخص شده است، گفت: در این طرح، کارخانه بازیافت زباله پیش بینی شده و طرح تفکیک زباله از مبدا نیز در نظر گرفته شده است.
فریدون آقایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در صورت تصویب این طرح و اختصاص بودجه مناسب، شهرداری بسرعت وارد عمل شده و این کار را انجام می‌دهد در غیر این صورت با همکاری بخش خصوصی باید این معضل را بر طرف ‌کنیم.
به گفته وی، در سال‌های گذشته متولیان فقط به فکر انجام کارهای روبنایی و در منظر چشم عموم بودند و چنین مشکلاتی را به حال خود رها کرده بوداند.
وی افزود: سایت زباله شهر دیواندره از زمان تبدیل شدن دیواندره به شهر در مکان فعلی قرار دارد و جابجایی آن کار شهرداری و شورا نیست بلکه نیاز به همکاری ادارات شهرستان دارد.
آقایی یادآور شد: بدلیل عدم توجه به این موضوع در سال‌های گذشته، چند شهرک و روستا در معرض آلودگی ناشی از این سایت هستند که این زیبنده مردم و ساکنان این مناطق و شهرستان دیواندره نیست.
عضو شورای شهر دیواندره تاکید کرد: باید مدیران شهرستان سلامت مردم را هم در نظر بگیرند و برای رفع این مشکل اقدام کنند و اگر توانایی رفع چنین معضلی را ندارند شهامت داشته باشند و ضمن عذرخواهی، اعلام کنند توانایی انجام چنین کاری را ندارند چون بازی با سلامت مردم شوخی‌ بردار نیست.
وی ادامه داد: نه تنها سایت زباله شهری دیواندره بلکه محل دفن زباله بسیاری از روستاهای این شهرستان نیز دارای مشکل است و باید برای همه آنها فکر اساسی کرد.
خبرنگار: منصور محمدی ** انتشار: مجید سلیمانی
7353/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.