روز شنبه بهمن مرادنیا از نمایندگان ادوار گذشته کردستان به عنوان استاندار این استان معرفی شد که با این انتخاب تکلیف هفدهمین استاندار کردستان بعد از انقلاب و چهارمین استانداری بومی و دومین استاندار دولت تدبیر و امید در این استان مشخص شد.
انتخاب یک کردستانی برای در دست گرفتن بالاترین پست مدیریتی این استان از جهاتی قابل ملاحظه است که در بین 17 استانداری که از شهریور ماه تاکنون انتخاب شدند تنها استاندار کردستان بومی است که این امر نشان از تحقق یکی دیگر از وعده های دولت تدبیر و امید در این استان است.
هر چند در ساله های قبل نیز استانداران بومی در این استان انتخاب شده بودند اما انتخاب آخرین استاندار بومی در کردستان مربوط به 20 سال قبل است.
مرحوم ابراهیم یونسی در سال 1358، محمدرضا رحیمی در سال 1372 و عبدالله رمضان زاده در سال 1376 به ترتیب سه استاندار بومی کردستان در سال های گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هستند.
انتخاب استاندار بومی از مدتی ها قبل در بین معتمدین، نمایندگان مجلس و فعالان مدنی استان مورد توجه قرار گرفته بود و در محافل مختلف از آن بحث می شود و این موضوع در فضای مجازی و گروه های تلگرامی به عنوان یک مطالبه عمومی در کردستان مطرح بود.
از طرف یک انتخاب یک استاندار بومی در استان می توان هم وظیفه مسئولان در استان را به سبب مطالبه گری بیشتر مردم از دستگاه های اجرایی افزایش دهد و تعامل و همسویی در بین مسئولان استان را از گذشته بیشتر کند و زمینه را برای حضور مدیران بومی در استان را نیز افزایش دهد.
از طرف دیگر استاندار جدید که چهار سال به عنوان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی حضور داشته تا حدود زیادی با مشکلات و نقاط قوت و ضعف استان بیشتر آگاه است و این امر می تواند برنامه ریزی ها برای شتاب بخشی توسعه استان را بیشتر کند.
استاندار جدید کردستان در آیین تودیع و معارفه که با حضور وزیر کشور برگزار شد برنامه اصلی توسعه استان را جذب سرمایه گذار و به فعلیت در آوردن قابلیت های عنوان کرد.
یکی از مشکلات عمده کردستان در موضع جذب سرمایه گذار، نبود زیر ساخت های لازم بویژه در زمینه راه های مواصلاتی و عدم اتصال به شبکه حمل و نقل ریلی کشور است.
در بخش حمل و نقل ریلی، کردستان از جمله استان هایی است که تاکنون به شبکه ریلی کشور متصل نشده و این در حالی است که تمامی استان های همجوار از جمله آذربایجان شرقی و غربی، همدان و کرمانشاه به این شبکه متصل شدند.
اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور علاوه بر اینکه می تواند برای انتقال تولیدات استان به سایر استان ها، با توجه به مرزی بودن این استان و امکان صادرات و واردات می تواند از اهمیت بیشتر برخوردار باشد.
در بخش حمل و نقل هوایی نیز تنها فرودگاه فعال استان فرودگاه سنندج بوده که برای فرود هواپیماهای بزرگ محدودیت های دارد و نیازمند توسعه بوده و فرودگاه در دست احداث سقز با 80 درصد پیشرفت فیزیکی، نیازمند تامین اعتبار است.
در بخش راه های زمینی نیز کردستان در مجموع هفت هزار و 850 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که 6 هزار کیلومتر آن راه روستایی و یکهزار و 850 کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.
هر چند هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم در توسعه راه های کردستان هزینه نکرده و هم اکنون بیش از 6 هزار میلیارد ریال پروژه در این حوزه در دست اجرا است اما استان از لحاظ شاخص های برخورداری از بزرگراه و راه روستایی آسفالته از میانگین کشور پایین تر است.
مشکلات شهرک های صنعتی و صنایع کوچک استان، معادن، پیگیری مناطق ویژه تجاری بانه و مریوان، ساماندهی بازارچه های مرزی و کولبران، اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی و افزایش سهم آب بخش کشاورزی از منابع آبی کردستان و ... از جمله بخش هایی است که استاندار جدید باید برای آن برنامه ریزی داشته باشد.
انتخاب فرد بومی به عنوان استاندار و بالاترین مقام اجرایی استان تا حدود زیادی مطالبات کردستانی ها را از دولت افزایش داده و استاندار برای اجرای برنامه ریزهای توسعه استان نیازمند بودجه و اعتبارات بیشتری خواهد بود و حتی بخش هایی نیازمند اعتبارات جهشی است.
در صورت موفقیت استاندار بومی کردستان در برنامه ریزی ها توسعه استان، خودباوری مسولان بومی نیز افزایش می یابد و پل ارتباطی بین مردم و دولت بیشتر از گذشته تقویت می شود که این تعامل با توجه با تحولات منطقه ای می تواند بسیار حایز اهمیت باشد.
خبرنگار ایرنا مرکز سنندج
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.