به گزارش خبرنگار ایرنا، چند دکه دار که شب ها در برخی معابر شهری از جمله سه راهی شالمان مستقر و فعالیت می کنند در پیامی که به کانال تلگرامی ایرنای سنندج ارسال شد، اعلام کردند شهرداری مانع فعالیت شان بخصوص در شب ها می شود.
این دکه داران با بیان اینکه از طریق فروش مواد غذایی سیار امرار معاش می کنند و درآمد دیگری برا رفع نیازهای مالی خود و خانواده هایشان ندارند، خواستار ساماندهی وضعیت خود از سوی مسئولان شهرداری و گرفتن اجازه فعالیت شدند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سنندج برای روشن شدن این موضوع و پیگیری مشکل این افراد به سراغ مسئولان شهرداری سنندج رفت و نظر ایشان را در خصوص ادعای مطرح شده، جویا شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری سنندج در این رابطه می گوید: هم اکنون 147 دکه در سطح شهر مجوز دارند و به صورت قانونی و زیر نظر این سازمان فعالیت می کنند.
هه تاو فریدونی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همچنین 33 دکه غیرمجاز نیز در سطح معابر و خیابان ها مشغول فعالیت هستند که جدای از این دکه های دارای مجوز هستند و کاربری متفاوتی دارند.
وی افزود: در زمینه ساماندهی و جمع آوری این دکه ها از سطح شهر اقداماتی انجام شده و برای تصمیم گیری نهایی موضوع به اطلاع اعضای شورای اسلامی شهر رسیده است و به احتمال زیاد، تمامی این دکه ها از سطح شهر جمع آوری می شوند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری سنندج ادامه داد: هم اکنون در شهر سنندج ایجاد دکه جدید مورد نیاز نیست و دکه های موجود برای ارائه خدمات به مردم کافی است بر این اساس حداقل در 2 سال گذشته حتی یک مورد مجوز دکه جدید صادر نکرده ایم.
فریدونی با اشاره به اینکه تعدادی از دکه های غیر مجاز سطح شهر به صورت سیار در معابر و خیابان ها فعالیت می کنند، گفت: فعالیت این دکه ها طبق قانون مجاز نیست و سازمان نیز تعهدی برای فعالیت آنان ندارد ضمن اینکه این ها ایجاد سد معبر می کنند.
وی به فعالیت دکه های دارای مجوز نیز اشاره کرد و یادآور شد: کاربری مجاز دکه ها گل فروشی یا عرضه مطبوعات است اما بدلیل عدم استقبال مردم و اینکه این دکه ها تنها منبع درآمد مالکان هستند لذا به تعدادی از این دکه ها اجازه فروش تنقلات نیز داده شده است.
به گفته وی، این تغییر کاربری فقط شامل دکه های مجاز و دارای مجوز است و برای دکه های غیر مجاز و سیار مجوزی برای فعالیت های مختلف نداده ایم.
وی همچنین به اجرای طرح ساماندهی دکه های مجاز سطح شهر از سال گذشته اشاره کرد و افزود: از سال گذشته ساماندهی قرارداد دکه های سطح شهر و همچنین تغییر فضای فیزیکی و متحدالشکل شدن آنها در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری سنندج اضافه کرد: برای ساماندهی قراردادها بدلیل اینکه به صورت کامل در اختیار سازمان زیباسازی بود کارهای لازم انجام شد بنابراین هر گونه خرید، فروش و یا اجازه دکه ها بدون اطلاع و تایید این سازمان ممنوع است.
وی ادامه داد: در زمینه تغییر شکل فضای فیزیکی و متحدالشکل شدن دکه ها نیز بخاطر عدم همکاری دکه داران و ناتوانی مالی آنها، تاکنون فقط موفق به تغییر شکل 10 دکه شده ایم و تغییر فیزیکی سایر دکه ها از اولویت های سازمان است.
شهردار منطقه سه سنندج نیز در این خصوص اظهار کرد: فعالیت دکه های سیار در سطح شهر مجوز قانونی ندارد و فعالیت این دکه ها ممنوع و غیر قانونی است.
شمس الدین ساعد افزود: برخی از این دکه های سیار در کنار معابر و خیابان ها اقدام به فروش مواد خوراکی از جمله چای، قهوه و دیگر مواد غذایی می کنند که کاملا غیر مجاز است و چون با سلامت مردم ارتباط دارد علوه بر مجوز فعالیت از شهرداری باید از شبکه بهداشت نیز مجوز دریافت کنند.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر مجوزی مبنی بر فعالیت دکه های جدید در سطح شهر داده نشده و دکه های غیرمجاز نیز که در سطح معابر و خیابان ها ایجاد سد معبر کرده و برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند در قالب طرحی از سوی شهرداری جمع آوری می شوند.
مدیر نظارت بر خدمات شهری شهرداری سنندج نیز در این رابطه گفت: فعالیت غیرقانونی دکه ها بخصوص دکه های فروش مواد غذایی و خوراکی ممکن است مشکلاتی را در شهر ایجاد کند که اگر حتی یک نفر از طریق این دکه ها دچار مسمومیت شود، شهرداری مقصر شناخته می شود.
مرتضی سنندجی افزود: فعالیت دکه ها باید با مجوز شورای شهر و شهرداری و مصوبه فرمانداری باشد چون عدم نظارت بر فعالیت این دکه ها منجر به ایجاد معضلات و مشکلاتی در سطح شهر خواهد شد.
مدیرنظارت بر خدمات شهری شهرداری سنندج ادامه داد: برخی از این دکه های سیار شب ها در معابری از جمله سه راهی شالمان سنندج مستقر می شوند که این کار آنها سد معبر است و برای مردم مزاحمت ایجاد می کند و بارها در خصوص جمع آوری این دکه ها به شهرداری شکایت کرده اند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این دکه ها منبع درآمد خانواده ها هستند اگر در جاهایی مستقر شوند که برای مردم مزاحمت نداشته باشند ما هم می توانیم تا حدودی به آنها کمک کرده و مانع فعالیت آنها نشویم.
سنندجی تاکید کرد: برای فعالیت دکه های سیار هیچ قانونی وجود ندارد و فعالیت این دکه ها ممنوع و غیر قانونی است.
هم اکنون 180 دکه در سطح شهر سنندج در حال فعالیت هستند که از این تعداد 147 مورد دارای مجوز بوده و مابقی فاقد مجوز هستند.
شهر 500 هزار نفری سنندج مرکز استان کردستان با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.
افسانه گلباغی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.