دکتر فایق یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تشویق سبب رشد اعمال نیک، حرکت و پیشرفت می شود، اظهار کرد: پاد‌اش و امتیاز به هنگام ارائه‌ رفتار مناسب، لجبازی د‌ر کود‌کان را کاهش می‌د‌هد.
وی تشویق رفتارهای خوب و مثبت کودک را با رشوه دادن متفاوت دانست و افزود: پدر و مادر باید از دادن هرگونه رشوه و پاداش به کودک خودداری کنند و کودکان را به دلیل رفتار خوب، تشویق کنند، تشویق و پاداش باید به اندازه و درخور کار او باشد.
رشوه دادن به کودک به معنی دادن تشویق و هدیه برای انجام ندادن کارهای نادرست است که باید از آن پرهیز شود.
یوسفی با اشاره به اینکه خانواده مهمترین فاکتور مثبت در رشد و تکامل شخصیت و بهداشت روانی کودکان را در خود دارد، نقش محیط و عوامل اجتماعی، مدرسه معلمان و دوستان را در رشد شخصیت کودکان انکار ناپذیر توصیف کرد.
وی با بیان اینکه آموزش و محیط پایه اساس رشد و تکامل انسان است، تاکید کرد: در کنار نقش مهم خانواده، آموزش و یادگیری نقش تاثیرگذاری در رشد شخصیت کودکان دارد و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تجارب دوران کودکی همچنین تاثیرات والدین مدرسه و محیط بیرون می تواند در رفتار کودکان موثر باشد، یادآور شد: محرومیت از نوازش و مهر مادری کودکان تاثیر منفی در رفتارهای کودک در آینده دارد.
یوسفی اضافه کرد: بی توجهی به درخواست های کودکان و توجه بیش از اندازه والدین به رفتارهای نامناسب کودکان تاثیرات منفی بر رفتار آنها می گذارد.
وی گفت: توجه بیش از اندازه والدین به رفتارهای نامناسب کودکان از یک سو و بی توجهی به آنها از سوی دیگر سبب تقویت رفتارهای نادرست در کودکان می شود.
وی اظهار کرد: توجه بیش از اندازه والدین به رفتارهای نامناسب کودکان سبب می شود کودکان به بحث کردن، نق زدن، دلیل آوردن، مجادله کردن و درخواست های مکرر متوسل شوند.
وی ادامه داد: بی توجهی به کودک سبب می شود با منفی کاری و لجبازی توجه دیگران را به خود جلب کنند مثلا جلوی تلویزیون می ایستد، هنگام صحبت کردن دیگران داد و بیداد می کند و موقع غذا خوردن از سر سفره بلند می شود.
وی گفت: تنبیه کودکان تا حد زیادی رفتارهای منفی و پرخاشگرانه را در آنها تقویت می کند و در مقابل تشویق و پاداش موجب شکوفایی و رشد کودکان می شود.
مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توجه به نیازهای کودکان، صحبت کردن با کودکان، پاسخ به سوالات او، بازی با کودک و ابراز علاقه به کودکان را لازم و ضروری برشمرد.
یوسفی با اشاره به اینکه خوب رعایت کردن دستورات والدین از سوی کودکان سبب خستگی، ملالت، احساس ناراحتی و سرانجام لجبازی در کودکان می شود گفت: در همین راستا بهترین راهکار برای کاهش فشارهای روانی کودکان، پرهیز از تنبیه جسمی و لفظی، مقایسه نکردن با سایر کودکان و همسالان، سرزنش نکردن افراطی کودک و در مقابل پاداش دادن برای انجام رفتار خوب کودک است.
وی افزود: آزار و اذیت کودکان از سوی والدین منجر به ایجاد افسردگی و اضطراب، ضعف اعتماد به نفس، سرخوردگی و عقده ای شدن کودکان می شود پرخاشگری و لجبازی را در آنها تقویت می کند و در نهایت منجر به افت عملکرد تحصیلی می شوند.
وی با بیان اینکه تجارب دوران کودکی همچنین تاثیرات والدین مدرسه و محیط بیرون می تواند در رفتار کودکان موثر باشد افزود: محرومیت از نوازش و مهر مادری کودکان گاهی منجر به خرابکاری و دشمنی را به همراه آورد.
وی ادامه داد: والدین باید برای تربیت و آموزش کودک با توافق و هماهنگی هم نسبت به اصلاح اخلاق کودک اقدام کنند.
15 تا 21 مهر هفته ملی کودک نامگذاری شده است.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش** انتشار دهنده: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.