به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، سردار دوغی رئیس شورای شهر سقز در این نشست، اظهار داشت: شورای شهر و شهرداری سقز در راستای آموزش حقوق شهروندی و کاهش آسیب های اجتماعی آماده همکاری با تمامی سازمان و نهاد ها می باشد و در این راستا تا حد توان کمک و مساعدت های لازم را انجام خواهند داد.
سپس محمد کرمی، افشین عزیزی، امیر زارع زاده، کژال شکوری، عطا اله محمدی و توران خانی اعضای شورای شهر سقز طی سخنانی جداگانه در این جلسه بر مواردی از جمله: واکاوی علل و ریشه های آسیب اجتماعی از جمله خودکشی توسط متخصصان این عرصه، برگزاری سمینار و همایش های پیشگیری از خودکشی و آسیب های اجتماعی، توجه به جایگاه و اهمیت اعتقادات دینی و مذهبی در بحث مسائل اجتماعی، همکاری با تمامی نهادها، سازمان ها و انجمن ها در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی، اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم و اجرایی نمودن آن با همکاری نهادهای دولتی و مردم نهاد جهت کاهش خودکشی در سطح جامعه تاکید نمودند.

در ادامه نشست، ماموستا غفور عزیزی با اشاره به اهمیت و جایگاه انسان از دیدگاه اسلام گفت: باید با اتحاد، همدلی و انسجام در راستای کاهش آسیب های اجتماعی قدم برداشت
وی فقر، بیکاری، کاهش اعتقادات دینی، افزایش یاس و نامیدی و... را از دلایل افزایش آسیب های اجتماعی دانست و اظهار داشت: با تشکیل کارگروهای مختلف می توان در راستای کاهش آسیب ها قدم برداشت.

سپس خالد توکلی جامعه شناس، ضمن اشاره به تاثیرات مثبت فعالیت های علمی و فرهنگی از جمله برگزاری سمینارها در حوزه اجتماعی، گفت: رعایت و توجه به حقوق اجتماعی شهروندان امری مهم است
وی با اشاره به وجود حساسیت اجتماعی در مورد خودکشی گفت: انجام تحقیق توصیفی در مناطق مختلف سطح شهر با لحاظ نمودن متغیرها و دسته بندی آن در راستای اتخاذ تصمیمات و ارایه راهکارهای پیشگیری و همچنین برگزاری سمینار خودکشی ضروریست.

در ادامه ماموستا بارانی، سهل انگاری در حفظ حیات از جمله خودکشی را گناهی بزرگ برشمرد و بیان داشت: باید با ایجاد کارگروه در حوزه های مختلف توسط نهادهای اجرایی، علل و دلایل خودکشی راشناسایی و در مساجد و مدارس آگاه سازی لازم در این راستا انجام شود.
سپس رضا آهنی روانشناس و رئیس مرکز بهداشت سقز با عنوان اینکه بحث خودکشی یکی از حوزه های کاری این سازمان است، گفت: مرکز بهداشت در راستای نظام تحول سلامت ۸ کارشناس روانشناس جذب نموده و جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالت مناسبی شروع نموده است
وی افزود:طبق تحقیقات انجام شده ۸۰ درصد علل خودکشی؛ اختلال ذهنی و افسردگی در فرد ذکر شده است که در سطح شهر ۱۰مرکز روانشناختی جهت واکاوی و آسیب شناختی این مسئله دایر می باشد.
آهنی ایجاد خانه سلامت در محلات شهر با همکاری شورا و شهرداری را کاری مناسب و مفید جهت پیشگیری از این معضل و سایر موارد مشابه بیان کرد.

در ادامه، محمد فرجی حصار از کارشناسان اداره بهزیستی با اشاره به حساسیت موضوع خودکشی گفت: با توجه به اثرات منفی انعکاس اخبار خودکشی توسط رسانه ها، نباید این موضوع را اطلاع رسانی نمود.

وی آموزش مهارت های زندگی توسط نهادهای مختلف در مساجد و مدارس در سطح جامعه را مثبت و کارساز جهت پیشگیری از آسیب ها دانست.

سپس سعدی مرادی از کارشناسان حقوقی با اشاره به کارساز نبودن عملکرد برخی سازمان های حمایتی در عرصه خودکشی، فعال نمودن اورژانس اجتماعی را مهم و مفید تلقی نمود.
در ادامه خالد شیخی جامعه شناس، با اشاره به روند رو به رشد خودکشی در سطح جامعه و از جمله شهر سقز، گفت: پنهان کاری در این زمینه مشکلی را حل نمی کند و بررسی مسئله خوکشی کاری بنیادی است و باید ریشه های اصلی آن را شناسایی نمود و با انجام تحقیقات علمی و اساسی این آسیب را مورد واکاویی قرار داد.

سپس طاهر حسینی مدیر شیلتر معتادین سقز نیز شناسایی نقاط آسیب خیز در سطح شهر سقز را ضروری دانست و گفت: ایجاد و فعال سازی کمیته و انجمن های سلامت و روان در محلات و حاشیه های شهر اقدامی مفید و ارزنده است.

در ادامه آزاد فلاحی عضو هیات علمی رشته حقوق دانشگاه آزاد سقز طی سخنانی در این نشست با بیان ‌اینکه خودکشی یک معضل اجتماعی است، خاطرنشان ساخت: بحث آماری این موضوع زیاد مهم نیست، بلکه حساسیت و تاثیرات این آسیب اجتماعی در جامعه مهم است و همچنین این معضل مختص قشر خاصی نیست بلکه در بین همه قشرها وجود دارد
وی افزود: خودکشی یک مسئله اجتماعی است و خاصتا در حوزه کاری دولت خلاصه نمی شود و باید همه شهروندان در جهت کاهش این آسیب مشارکت و همکاری داشته باشند.
بعد از وی، مختار کریمی از کارشناسان روانشناسی نیز تشکیل تیم DR(تشخیص و ارجاع)و آموزش مهارت های مقابله روانی و کمک های اولیه روانشناسی در سطح جامعه را کارساز تلقی نمود.
مسعود رحیمی کارشناس فرهنگی، ایجاد مراکز فرهنگی جهت تخلیه و هدایت انرژی اضافی شهروندان به سوی کارهای و فعالیت های هدفمند فرهنگی و هنری را جهت کاهش آسیب های اجتماعی مفید تلقی نمود و گفت: در این راستا هماهنگی بین نهادهای مرتبط، متخصصان و مردم ضروریست.
شایان ذکر است دیگر اعضای حاضر در جلسه نیز به بیان نظرات و پیشنهادات سازنده خود جهت پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی پرداختند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 756730
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.