به گزارش ایرنا، محمد فلاحی روز سه شنبه در دومین جلسه شورای کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: مردم باید برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، بخش کشاورزی و تولید را شکوفا کنند چون کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد خانوارها دارد.
وی افزود: شکوفا شدن بخش کشاورزی و تولید موجب کاهش مهاجرت روستاییان به سمت شهرها می شود و حاشیه نشینی و مشکلات ناشی از آن را به حداقل می رساند.
فلاحی تاکید کرد: مردم بانه با توجه به بازده زود هنگام سود در بازار به تولید و اشتغال در حوزه های دیگر گرایش کمتری دارند که لازم است در این زمینه کار کرده، مردم را به فعالیت در بخش کشاورزی و تولید تشویق کنیم.
وی به فعالیت هشت هزار نفر در معابر موقت مرزی این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: ساماندهی مرزها در دستور کار قرار گرفته و معابر موقت مرزی بزودی ساماندهی می شود.
** 895 هکتار از اراضی ملی بانه رفع تداخل می شود
رئیس جهاد کشاورزی بانه نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون 299 هکتار از اراضی این شهرستان رفع تداخل شده است، گفت: رفع تداخل اراضی روستاهای ولی آباد و درگاشیخان برای تایید نقشه نهایی به استان ارسال شد و برای اراضی روستای قلی آباد نیز در دست بررسی است.
کریم شریفی اضافه کرد: با رفع تداخل از اراضی این روستاها، 895 هکتار از اراضی ملی شهرستان بانه رفع تداخل و تصرف می شود.
وی به پروژه های شاخص بخش کشاورزی این شهرستان اشاره کرد و افزود: استخر ذخیره آب کشاورزی با حجم سه هزار و 300متر مکعب و اعتبار 14 میلیارد و 300 میلیون ریال، پروژه ایستگاه پمپاژ آب برده ره ش برای 6 خانوار و با سطح زیر کشت 27 هکتار و اعتبار چهار میلیارد ریال و پروژه انتقال آب سبز تصفیه خانه مزارع کشاورزی به مساحت زیر کشت 150 هکتار، پوشش پنج روستا و تامین آب 120 لیتر در ثانیه با اعتبار 10 میلیاد ریال از جمله پروژه های شاخص بخش کشاورزی است.
شریفی پروژه برق رسانی به چاه های آب کشاورزی به تعداد سه خط و 19 بهره بردار و پروژه انتقال آب با لوله پلی اتیلن در 13 روستا با 110 خانوار به طول 16 هزار و 600 متر را از دیگر طرح های بخش کشاورزی بانه اعلام کرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون کانال آبرسانی به اراضی پایین دست سد عباس آباد کیله با پوشش 268 هکتار با همکاری منابع آب در دست اقدام است و انجام این طرح موجب ایجاد تحول بزرگ در کشاورزی بخش ننور این شهرستان می شود.
رئیس جهاد کشاورزی بانه ادامه داد: برای نخستین بار در این شهرستان، 2 نفر در تولید ملکه زنبور عسل با تولید 581 ملکه فعالیت خود را آغاز کردند و امسال نیز سه نفر در تولید ژله رویال با ظرفیت تولید 10 کیلو ژله فعال هستند.
شریفی به توسعه باغات در بانه نیز اشاره کرد و گفت: امسال در بحث توسعه باغات، 414 مورد درخواست در سطح 631 هکتار ارائه شده که در مرحله اول 159 مورد در سطح 317 هکتار تایید شد.

** 245 تن انگور سیاه از باغداران بانه خریداری شد
رئیس تعاون روستایی شهرستان بانه نیز گفت: امسال 245 تن انگور سیاه از باغداران بانه ای خریداری و به کارخانه فرآورده های غذایی در شاهرود فرستاده است.
هیوا مجیدی آذر با بیان اینکه فصل برداشت انگور سیاه تمام نشده خرید این محصول همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: 35 تن انگور سیاه تازه خوری با قیمت مناسب از باغداران خریداری شد که در سردخانه سقز نگهداری می شود و در ماه های آینده به بازار مصرف عرضه می شود.
به گفته وی، 25 تن انگور سیاه تازه خوری نیز در نمایشگاه تره بار تهران توزیع شد و این روند همچنان ادامه دارد.
مجیدی آذر اضافه کرد: برای خرید انگور ارگانیک بانه محدودیتی نداریم و قرارداد خرید چهار هزار تن منعقد شده که همزمان با خرید، پول آن به صورت نقدی به باغداران پرداخت می شود.
بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج قرار دارد.
خبرنگار: زینب طلایی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7469/9102
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.