به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کردستان با بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است که بخش زیادی از این مقدار زمین زراعی استان به صورت دیم کشت می شود و تنها 10 درصد اراضی کشت آبی است.
عمده محصولات دیم کردستان گندم، جو و نخود است و در سال های که بارش باران مناسب نباشد، میزان برداشت این محصولات دیم نیز کاهش محسوس پیدا می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: در سال زراعی گذشته بخاطر بارش پاییزه دیرهنگام و سرمای زودرس زمستان، جوانه زنی محصولات دیم با تاخیر زیادی شروع شد.
کریم ذوالفقاری افزود: در اوایل فصل بهار نیز سرمای نسبی هوا باعث رشد کم جوانه ها شد و بدنبال آن بارش باران های بهاری نیز قطع شد.
وی اضافه کرد: با وجود این بارش کم، کشاورزان کردستان با مدیریت خوب مزارع و تغذیه به موقع با استفاده از کودهای شیمیایی و حیوانی میزان برداشت محصول از مزارع دیم کاهش پیدا نکند.
ذوالفقاری یادآور شد: برای این منظور بیش از 21 هزار تُن کود شیمیایی در بین کشاورزان دیم کار این استان توزیع شد تا تحت نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی در مزارع مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان گفت: 520 هزار تُن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در این استان امسال خریداری شد و با پیش بینی وجود 130 هزار تُن گندم مورد نیاز نزد گندم کاران برای بذر و خود مصرفی، میزان کل تولید استان از 650 هزار تُن گذشت.
به گفته وی، در سال زراعی گذشته، 556 هزار هکتار شامل 522 هزار هکتار مزارع دیم و 34 هزار هکتار مزارع آبی در این استان زیر کشت محصول گندم رفته بود.

** کاهش 29 درصدی بارندگی های سال آبی گذشته در استان کردستان
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان گفت: در سال آبی گذشته در مجموع 499 میلی متر بارندگی در استان ثبت شد که این مقدار در مقایسه با 639 میلی متر مدت مشابه سال قبل از آن، 29.7 درصد کاهش داشته است.
بهرام چاره خواه یادآور شد: کمترین میزان بارندگی استان مربوط به شهرستان قروه با 207 میلی متر و بیشترین میزان بارش نیز در شهرستان مریوان با 816 میلیمتر ثبت شده است.
به گفته وی، بیشترین میزان کاهش بارندگی استان در شهرستان سروآباد با 42 درصد و کمترین مقدار کاهش نیز در شهرستان سقز با 8.9 درصد بوده است.
وی اضافه کرد: این میزان بارش در مقایسه با 504 میلی متر بارندگی میانگین بلند نیز 10.8 درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.