احمد ذکریایی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان پیش بینی شامل 400 هزار تُن گندم، سه هزار تُن گندم، سه هزار تُن دانه های روغنی، 40 تا 45 هزار تُن نبز حبوبات، چغندر و آفتابگردان است.
به گفته وی، تعاون روستایی کردستان در سال گذشته 482 تُن از محصول گندم کشاورزان کردستان را به صورت تضمینی خریداری کرده که امسال به علت کاهش میزان تولید محصول در اثر سرمازدگی و خشکسالی میزان خرید نیز کاهش می یابد.
وی ادامه داد: در سال جاری 76 مرکز خرید گندم توسط این سازمان در نقاط مختلف استان پیش بینی شده تا کشاورزان محصولات خود را به نزدیک ترین مراکز خرید منتقل کنند.
به گفته مدیرتعاون روستایی کردستان، تولید و توزیع پنج هزار و 500 تُن بذر گواهی شده را از دیگر برنامه های خرید این سازمان در سال جاری عنوان کرد و افزود: همچنین سعی می شود در سال جاری 20 هزار تُن از بذرهای خودمصرفی کشاورزان استان نیز فرآوری شود.
ذکریایی نژاد ادامه داد: تامین نهاده های دامی از مهمترین اهداف این سازمان برای کشاورزان بوده که تامین 30 هزار تُن انواع کودهای شیمیایی، سموم و کودهای ارگانیک از دیگر برنامه های سازمان تعاون روستایی در سال جاری است.
وی با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته افزود: طی این مدت تعاون روستایی کردستان موفق شد 58 درصد از کل گندم خریداری شده استان را به میزان 482 تن از گندم کاران خریداری کند.
مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: در این مدت محصولات مختلف دیگری از جمله 570 تُن دانه های کلزا، سه هزار تُن جو، 41 هزار تُن چغندر، حبوبات و آفتابگردان نیز خریدادری شده است.
ذکریایی نژاد، توزیع 157 میلیون لیتر انوع سوخت در روستاها، عرضه 2 هزار تُن میوه برای تنظیم بازار شب عید، صادرات چهار میلیون و 200 هزار لیتر نفت گاز به کشور عراق و توزیع 18 هزار تُن انواع کود و نهاده های دامی را دیگر اقدامات این سازمان در سال گذشته عنوان کرد.
سازمان تعاون روستایی از سال 1346 فعالیت خود را آغاز و در حوزه تشکیل تعاونی ها در سطح روستا برای تامین ارزاق و مایحتاج عمومی و کشاورزان اقدام کرد.
استان کردستان در سال گذشته با خرید 856 هزار تُن از محصول گندم کشاورزان در رتبه چهارم کشوری قرار داشت و سازمان تعاون روستایی استان نیز با خرید 482 هزار تُن از کل میزان خرید شده (58 درصد) رتبه سوم کشوری را کسب کرده است.
پیش بینی برداشت محصولات زراعی کردستان در سال جاری 792 هزار تُن انواع غلات شامل گندم، جو و کلزا از 578 هزار هکتار از اراضی کشت شده است.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.