به گزارش ایرنا، کریم ذوالفقاری در نخستین جشنواره انگور ره شه در سروآباد اظهار کرد: بازدهی و عملکرد باغات انگور در استان کردستان فوق العاده است بطوریکه متوسط برداشت انگور در باغات این استان در هر هکتار 6 تن برآورد شده است.
وی افزود: غرب استان کردستان شرایط خوب و مستعدی برای ایجاد باغات دیم انگور بویژه در 2 شهرستان سروآباد و مریوان دارد که مهمترین ارقام انگور تولید شده در این مناطق ره شه و خوشناو است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در شهرستان های سنندج، بانه، سقز و کامیاران نیز تاکستان انگور داریم، تاکید کرد: شرایط آب و هوایی مساعد و اقلیم مناسب در 6 شهرستان استان، برای تولید محصولات باغی بویژه انگور ره شه باعث شده تا یکی از مصادیق علمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال در این استان فراهم شود.
ذولفقاری با اشاره به برگزاری جشنواره انجیر هورامان و گردو در شهرستان سروآباد گفت: با تلاش و پیگیری های مسئولان 2 جشنواره موفق محصولات باغی برگزار شد و اکنون برگزاری جشنواره انگور ره رشه را داریم و مهر ماه نیز جشنواره انار را در این شهرستان برگزار می کنیم.
وی با اشاره به برداشت 50 هزار تن انگور از باغات دیم و آبی در استان کردستان یادآور شد: جهاد کشاورزی استان با همکاری سازمان تعاون روستایی پنج هزار تن انگور تولید شده در استان معادل 10 درصد را برای تولید کنسانتره به کارخانجات خارج از استان انتقال می دهد.
وی افزود: با همکاری سازمان تعاون روستایی کشور امسال 10 غرفه برای عرضه محصولات باغی ارگانیک استان کردستان در بازارهای مصرف پایتخت که از بازارهای مصرف مهم کشور است، اختصاص داده شد ولی تلاش می کنیم در سال های آینده محصولات باغی این استان بیشتر در کشور عرضه شود.
ذوالفقاری با بیان اینکه در راستای افزایش تولید محصولات دیم بویژه انگور ره رشه اراضی شیب دار مستعد در اختیار مردم قرار داده خواهد شد، اظهار کرد: با افزایش تولید محصولات باغی ارگانیک در استان کردستان ایجاد صنایع تبدیلی در این استان توجیه اقتصادی دارد.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره شهرستانی انگور ره شه با حضور مسئولان، مردم، باغداران و تولید کنندگان این محصول در سروآباد با هدف معرفی این محصول در بازارهای مصرف داخلی، توسعه باغات و تجلیل از باغداران و تولیدکنندگان نمونه عصر چهارشنبه برگزار شد.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.