مدیرکل سازمان میراث فرهنگی کردستان از ثبت جهانی کلاش مریوان خبرداد.

سیدمحسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر اظهار داشت: 2 سال می‌شود که پرونده ثبت کلاش شهرستان مریوان تحت نظر معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی تشکیل شده و کارشناسان جهانی در سال‌جاری برای بررسی وضعیت شهرستان و داوری به این شهرستان سفر کردند.
 
علوی افزود: سرانجام با تلاش‌های فراوان سازمان میراث فرهنگی پس از دو سال خبر ثبت جهانی شدن کلاش مریوان شب گذشته توسط معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اعلام شد.
 
وی عنوان کرد: در شهر مریوان، چهار هزار و 553 نفر به این حرفه مشغول هستند اما کل جمعیت شهرهای دیگر حتی به اندازه این تعداد بافنده کلاش نیست. این آمار از طریق اداره صنعت ، معدن و تجارت کردستان اعلام شده است که به صورت رسمی نام شان ثبت شده ولی ما تعدادی زنان روستایی در این منطقه داریم که در کنار کار در منزل مشغول بافت کلاش هستند که نام آنها در این اداره به ثبت نرسیده است.
 
علوی تصریح کرد: از دیگر صنایع دستی این استان می توان از نازک کاری روی چوب نام برد که کاری بسیار ظریف و زیبا است و در شهر سنندج توسط هنرمندان انجام می شود و بزودی پرونده این اثر نیز برای ثبت جهانی رسیدن در نوبت قرار خواهد گرفت.
 
«کلاش» گیوه محلی یا همان پای افزار مختص استان کردستان است که از الیاف طبیعی ساخته شده و علاوه بر استفاده در داخل کشور، به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.