ناصر مخدوم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت سلامت مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه 62 گروه دامپزشکی ثابت و سیار بر سلامت دام های عرضه شده و نذورات قربانی در مناطق مختلف این استان نظارت دارند.
وی افزود: این گروه های دامپزشکی شامل 30 گروه سیار و 32 گروه ثابت متشکل از 62 دامپزشک و بازرس گوشت و 15 نفر ناظر ذبح شرعی هستند که در روز عرفه و عید سعید قربان جهت خدمات ‌رسانی رایگان به مردم در تمام شهرستان‌های استان فعالیت می کنند.
مخدوم تاکید کرد: مردم در این روز می‌توانند برای دریافت مشاوره و ارائه گزارش‌ در خصوص موارد بهداشتی مختلف با سامانه پاسخگویی 1512 و تلفن‌های تماس دامپزشکی‌ شهرستان‌ها در ارتباط باشند.
به گفته وی، برای دسترسی راحت‌تر و رفاه حال همشهریان، مراکز عرضه دام در میادین دام و نقاط موقت با هماهنگی های دستگاه های مربوطه در استان تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه 800 بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد و اکثر این بیماری‌ها به احتمال زیاد از طریق گوشت آلوده و غیر نظارت شده منتقل می‌شود، اضافه کرد: برای جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک دام و انسان لازم است لاشه حیوانات بعد از ذبح مدت 24 تا 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری و سپس شود.
مخدوم از شهروندان استان کردستان خواست برای خرید دام مورد نیاز خود از طریق مراکز تحت نظارت دامپزشکی اقدام کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را با شماره های اعلام شده به بازرسان اطلاع دهند.
وی با بیان اینکه در این روز بازرسان دامپزشکی آماده ارائه خدمات رایگان هستند، افزود: در سنندج نیز کشتارگاه صنعتی دام آماده همکاری است و تمامی کارهای مربوط به ذبح بهداشتی تا تحویل به مشتری را به صورت رایگان انجام خواهند داد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان از مردم درخواست کرد از رها سازی خون، پوست و سایر فضولات دام های قربانی در کوچه ها و خیابان ها خودداری کنند.
مخدوم گفت: سال گذشته نیز در عید قربان 56 گروه دامپزشکی فعال بودند و در مجموع بیش از پنج هزار راس دام را مورد معاینه دامپزشکی قرار دادند.
طبق یک رسم و آیین ابراهیمی مسلمانان در پایان مناسک حج و در روزهای عرفه و عید قربان (نهم و دهم ذی الحجه) دام هایی را قربانی می کنند و کسانی که نتوانند به مناسک حج مشرف شوند در دیار خود این آیین را انجام داده و گوشت های قربانی را در بین نیازمندان توزیع می کنند.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.