به گزارش ایرنا دکتر بهرام کندایی روز دوشنبه در جمع رسانه های خبری استان در سنندج، تغییر نگرش و افزایش سطح سواد مردم در حوزه سلامت نیاز امروز جامعه دانست و افزود: ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ارﺗﻘﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ زﻧﺪﮔﻲ ﻗﻠﻤﺪاد ﺷﻮد ﻛﻪ این خود بخشی از حقوق انسانی مردم است.
وی ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮمی جامعه و افزایش کیفیت زندگی مردم را نیازمند آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگسازی در جامعه برشمرد و گفت: مردم باید به ﻛﻴﻔﻴﺖ زﻧﺪﮔﻲ، نوع تغذیه و عوامل پیشگیری بیماری توجه داشته باشند.
به گفته وی، داشتن جامعه سالم نیاز افراد را برای مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی کاهش می دهد.
وی مقوله سلامت را مقوله ای چند وجهی دانست و گفت: گرچه دانشگاه علوم پزشکی متولی تامین سلامت جامعه است و نقش مهمی در این زمینه بعهده دارد اما به تنهایی نمی تواند تمام اهداف خود در این حوزه را محقق کند.
وی تامین و ارتقای سلامت جامعه را نیازمند تعامل و ارتباط با سایر بخش های جامعه دانست و افزود: تخصیص اعتبارات کلان به تنهایی نمی تواند مشکلات حوزه سلامت را کاهش دهد.
وی با اشاره به اینکه علل 30 درصد بیماری ها در جامعه وراثتی و ژنتیکی است گفت: سازمان بهزیستی موظف است در راستای تامین سلامت و کاهش آسیب در جامعه تلاش کند.
کندایی همچنین علل 50 درصد سایر مولفه های تعیین کننده سلامت را مربوط به شاخص های اقتصادی، سواد جامعه، اشتغال، وضعیت جاده و راه، آب و هوا و خاک دانست.
وی افزود: آمارها بیانگر آن است که وزارت بهداشت در کشورهای توسعه یافته تنها 25 تا 30 درصد شاخص های سلامت را ارتقاء می دهند و درصد بالای شاخص های تعیین کننده سلامت سطح آگاهی مردم در زمینه سلامت و سایر بخش های مرتبط با حوزه سلامت است.
وی اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت را طبق استاندارهای جهانی در چند سال اخیر مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از شاخص های سلامت در کشور روند مطلوب و رضایت بخشی داشته است.
وی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت یک حوزه به نام معاونت اجتماعی ایجاد شده است گفت: محور تمام فعالیت های معاونت اجتماعی دانشگاه سلامت است و ما درصددیم با ورود به عرصه مولفه های تعیین کننده سلامت در راستای تامین سلامت جامعه گام برداریم.
کندایی با اشاره به اینکه مردم استان کردستان با مسائل مختلفی در حوزه سلامت با مشکل جدی مواجه هستند افزود: ارتقای سطح سواد جامعه در حوزه سلامت می تواند نقش تاثیر گذاری در این زمینه ایفا کنند.
وی رسالت رسانه ها را در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه را بسیار خطیر ارزیابی کرد و گفت: رسانه موظف است در راستای ارتقای سطح آگاهی جامعه و تغییر نگرش مردم در حوزه سلامت تلاش کنند.
وی خواستار ارتباط و تعامل رسانه های جمعی با دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان شد و افزود: رسانه ها به عنوان سفیران بهداشتی پیام های سلامت و بهداشتی را به جامعه منتقل کنند.
وی ارتقای فرهنگ سلامت و ارتقای دانش مردم در حوزه سلامت را اولویت کاری معاونت اجتماعی دانشگاه عنوان کرد و افزود: در این راستا نیازمند همکاری و مشارکت رسانه های جمعی هستیم.
وی اظهارکرد: در چند ماه اخیر بازرسان دانشگاه علوم پزشکی کارگاه هایی را که به صورت غیر بهداشتی به تولید پنیر می پرداختند پلمپ کردند.
وی وظایف کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این کارگروه سه ماه یکبار در استانداری تشکیل می شود و دستگاه های مرتبط به حوزه سلامت باید در این حوزه حضور داشته باشند.
وی مباحثی مانند بیماری کریمه کنگو، بیماری های منتقله از طریق آب و غذا، توزیع مکمل ها و داروهای تقویتی در جامعه را از موضوعات مهم کارگروه سلامت استان عنوان کرد.
سال گذشته صدا و سیمای استان کردستان 6 هزار و 700 دقیقه برنامه و در سه ماه امسال نیز تاکنون هزار و 300 دقیقه برنامه در حوزه سلامت ارایه کرده است.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.