به گزارش ایرنا محمدرضا جلال‌کمالی روز دوشنبه در دیدار رئیس سازمان و معاونان جهادکشاورزی کردستان با مسئولان ایکاردا و سیمیت در سنندج افزود: فعالیت سیمیت (CIMMYT) برای اجرای طرح امنیت غذایی کشور از شهریور سال جاری آغاز می شود و هدف آن افزایش محصول گندم به میزان 25 درصد در مزارع دیم و 35 درصد در مزارع آبی کشور است.
به گفته وی، استان های مورد هدف در مزارع دیم شامل کرمانشاه و آذربایجان شرقی با مرکزیت موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه و سرارود و استان های مزراع آبی در خوزستان و فارس با مرکزیت ستادی البرز است.
وی افزود: در اجرای این پروژه حمایت از طرح های تحقیقاتی در استان های همجوار با اقلیم مشابه از جمله کردستان و آذربایجان غربی نیز پیش بینی شده تا موسسه تحقیقاتی جهانی تحقیقات ذرت، گندم و سیستم های زراعی از پژوهشگران برای تحقق اهداف امنیت غذایی حمایت کند.
به گفته وی، این طرح در سه بخش شامل 'تحقیقات به‌نژادی و تولید ژن پلاسم سازاگار با تغییرات اقلیمی با عملکرد بالا'، 'کشاورزی حفاظتی و تغییرات آگرونومی (ارتباط انسان با محیط)'، و 'استفاده از منابع ژنتیکی برای تولید گندم های مصنوعی و سنتتیک زمستانه (ارقام متحمل در تغییرات اقلیمی) ' است.
وی افزود: برای اجرای این طرح 43 پژوهشگر تمام وقت از کل کشور استخدام می شوند تا در برنامه 6 ساله این طرح، پروژه های تحقیقاتی را در استان های مورد هدف و محل های همجوار آنها اجرا و نتایج آن را بررسی کنند.
طرح امنیت غذایی کشور در قالب 2 طرح جداگانه توسط وزارت جهاد کشاروزی با همکاری ایکاردا و سیمیت برای افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی اجرا می شود که تفاهم نامه آن شهریور سال گذشته منعقد شده است.
ارایه راهکارهای علمی و اجرای طرح های تحقیقاتی مهمترین هدف در طرح سیمیت با افق 6 ساله بوده و در طرح ایکاردا نیز با افق پنج ساله انتقال این یافته ها و یافته های گذشته ایران و جهان به داخل مزارع کشور را مورد هدف قرار داده است.
موسسه تحقیقاتی جهانی تحقیقات ذرت، گندم و سیستم های زراعی (سیمیت - CIMMYT) مسئولیت جهانی تحقیقات گندم و ذرت را عهده دار بوده و در اقدامات تحقیقاتی سیستم های زراعی پیشرو است.
کشور مکزیک مقر این مرکز در جهان بوده و هم اکنون 15 دفتر در کشورهای مختلف دارد که دفتر ایران با 10 سال سابقه فعالیت جوانترین دفتر تاسیس شده آن در جهان است.
ایران قبل از تاسیس دفتر سیمیت، با این مرکز همکاری علمی و تحقیقاتی داشته که نخستین سابقه آن مربوط به 1347 شمسی (1961 میلادی) است که در این 56 سال 37 رقم گندم با تلاش پژوهشگران ایرانی به جهان معرفی شده است.
گندم چمران از ارقام معرفی شده توسط پژوهشگران ایرانی است که امروزه بیش از 700 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت این رقم قرار دارد.
طرح امنیت غذایی کشور که با همکاری ایکاردا اجرا می شود از سیاست های دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی با عنوان 'افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران' بوده و افزایش 25 درصدی محصولات مختلف از جمله گندم با استفاده از یافته های تحقیقاتی جهان و داخل کشور است.
این طرح با افق پنج ساله ( پایان سال زراعی 1399 – 1400 شمسی) است که مقرر شده 950 هزار هکتار از 2 میلیون هکتار از مزارع استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و لرستان را تحت پوشش خود قرار دهد.
مرکز تحقیقات بین‌المللی در مناطق خشک جهان (ایکاردا – ICARDA) در سوریه واقع شده که مجموعه ای از بانک ارقام دیم جهان به شمار می رود که دارای متخصصان جهانی در بخش های مختلف بوده و در چند دهه گذشته در طرح های تحقیقاتی تولیدات دیم با ایران همکاری داشته است.
حدود نیمی از سطح 2 میلیون هکتاری این طرح در کردستان وجود دارد که به گفته مسئولان جهادکشاورزی استان، کردستان آماده پذیرش 50 درصدی این سهمیه در مدت اجرای طرح امینت غذایی است.
امسال حدود 550 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم رفته و پیش بینی می شود حدود 650 هزار تن از این محصول تولید و 550 هزار تن آن نیز خرید تضمینی شود.
کشت گندم در استان کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهار کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/ 6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.