به گزارش ایرنا، رضا میرزایی روز دوشنبه در نشست تخصصی کارشناسان سازمان‌های مردم ‌نهاد استان با محوریت ارائه راهکارهای پیشگیرانه از قاچاق کالا و ارز کردستان افزود: طبق اعلام شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم اکنون 73 واحد تولیدی استان به علت ورود کالای قاچاق و عدم تقاضای بازار نسبت به محصولات تولید داخلی به تعطیلی کشیده شده و یک هزار و 83 نفر از کارگران آنها بیکار شده اند.
به گفته وی، این تعطیلی بخشی از آسیب های کالای قاچاق در کشور بوده که لازم است مردم و انجمن های مردم نهاد همپای دولت و مسئولان برای مقابله با مصرف کالاهای قاچاق اقدام کنند تا علاوه تقویت اقتصاد کلان کشور از واحدهای تولیدی نیز حمایت کنند.
وی با بیان اینکه در سال 1392 با تدوین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات جدی علیه این پدیده آغاز شده است افزود: قبل از این قانون میزان قاچاق کالا در کشور 25 میلیارد دلار برآورد شده بود که با اقدامات انجام یافته در سه سال پس از آن میزان قاچاق در سال 1395 با 50 درصد کاهش به 12 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است.

** کالاهای آرایشی، بهداشتی و ممنوعه بیشترین اهداف قاچاق کالا است
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، کالاهای آرایشی، بهداشتی و ممنوعه بیشترین درصد قاچاق در کشور را تشکیل می دهند افزود: این کالاها به علت سودآوری بیشتری مورد توجه سوادگران اقتصادی است.
به گفته میرزایی، هم اکنون حدود 70 درصد از کالاهای آرایشی و بهداشتی مورد استفاده در داخل کشور علاوه بر اینکه قاچاق است طبق نظر کارشناسان علوم پزشکی صلاحیت بهداشتی ندارند اما با این وجود مورد استفاده قرار می گیرند.

** 25 باند قاچاق کالا در کردستان مورد ضربه قرار گرفته است
وی با بیان اینکه این کمیسیون با حمایت نهادهای قضایی، انتظامی و امنیتی گام های محکمتری برای مبارزه با قاچاق کالا بر می دارد افزود: در سه ماهه نخست سال جاری 25 باند فعال در این زمینه مورد ضربه قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز 53 باند در استان مورد ضربه قرار گرفته اند گفت: سیاست های دولت هم اکنون توجه خود را به براندازی باندها و مبارزه با عاملان اصلی قاچاق کالا معطوف کرده و در مقابل نیز با انجام برخی اقدامات حمایتی از مرزنشینان که در معرض آسیب های این پدیده هستند حمایت می کند.
وی پرداخت سود حاصل از فروش سوخت به مرزنشینان را از جمله اقدامات حمایتی دولت عنوان کرد و افزود: تا کنون 48 میلیارد ریال به 17 هزار و 431 نفر از مرزنشینان استان پرداخت شده و علاوه بر آن پنج بازارچه موقت مرزی نیز با امکان ورود 84 قلم کالای مورد نیاز فعال شده است.

** بیوتروریسم باطن قاچاق محصولات بهداشتی است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه بیوترریسم یا جنگ میکروبی خاموش ترین حمله به مجموعه یک جامعه با کمترین نشانه های ظاهری و بیشترین آسیب است افزود: هم اکنون بسیاری از کشورها برای ضربه زدن از این تکنیک استفاده می کنند.
کامبیز حسن زاده ادامه داد: با کالاهای آرایشی و بهداشتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود توسط نهادهای نظارتی و بهداشتی کنترل نمی شود و می تواند زمینه اجرای این تکنیک علیه سلامت جامعه را فراهم کند.
به گفته وی، طبق پایش های انجام یافته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قسمت عمده کالاهای آرایشی و بهداشتی مورد استفاده در کشور قاچاق بوده و بیش از 50 درصد آن تقلبی، ناسالم و آسیب رسان است.
وی ادامه داد: لازم است برای به حداقل رساندن آسیب های این محصولات در جامعه فرهنگ استفاده صحیح از این نوع کالاها در جامعه تقویت شود.
وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا 2 مکمل بازار و توسعه اقتصادی است افزود: ورود مردم از مهمترین نیازها برای موفقیت در فرهنگ سازی بوده که انجمن های مردم نهاد می توانند به عنوان پل ارتباطی مردم با دولت در این میان نقش تاثیر گذاری داشته باشند.
وی، تولید محصولات باکیفیت و سالم را از دیگر راهکارهای کاهش قاچاق محصولات در کشور عنوان کرد و گفت: می توان با این راهکارها خلا موجود در بازار را به درستی مدیریت کرد.
استان کردستان از استان های مرزی کشور است که با کشور عراق همسایه غربی خود حدود 230 کیلومتر مرز دارد؛ در این استان سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج بازاچه موقت فعال است.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده /**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.