مهدی فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت پیوند در اصول باغبانی افزود: باتوجه به اهمیت باغبانی در بخش کشاورزی استان آموزش باغداران کردستانی اجرا می شود.
وی گفت: کارگاه آموزشی سرشاخه کاری گردو از سوی تهران با حضور اساتید بین المللی با میزبانی یکی از استان های پیشرو در تولید گردو اعلام شد که با پیگیری های انجام یافته سازمان جهادکشاورزی کردستان میزبانی این دوره را عهده دار شده است.
فتحی افزود: استاد ایلماز از کشور ترکیه از اساتید حاضر در این دوره آموزشی است و این کارگاه سه روزه از اول تا سوم مرداد 96 در سنندج برگزار می شود.
وی گفت: این کارگاه سه روزه با حضور ۳۵ بهره‌بردار باغبانی و ۲۰ کارشناس در راستای آموزش پیوند های مختلف به ویژه سرشاخه کاری گردو است.
کشور ایران با 170 هزار تُن تولید گردو رتبه 12 جهانی را به خود اختصاص داده است که بر این اساس کردستان نیز با پنج هزار و 600هکتار باغ گردو (به صورت تک درختی و چند درختی) با تولید 16 هزار تُن گردو در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.
گردو درختی با ترکیب ژنتیکی هتروزیگوس است که افزایش سطح کشت آن از طریق بذر منجر به تفرق صفات رویشی و زایشی می شود که برای حفظ خصوصیات ژنتیکی ژنوتیپ های برتر در حال حاضر پیوند زدن تنها راه عملی و اقتصادی به شمار می رود.
با وجود تحقیقات علمی زیاد در زمینه روش های مناسب پیوند گردو در مجامع علمی ایران، هنوز تحول چشمگیری در خصوص پیوند گردو در سطح نهال کاران و باغداران صورت نگرفته است و اغلب درختان گردو با بذر تکثیر می شوند و به همین خاطر تنوع ژنتیکی شدیدی در بین محصول تولید شده وجود دارد.
برخی از درختان دارای عملکرد بی نظیر بوده، حال آنکه درصد بالایی از درختان محصول نامرغوب تولید می نمایند و نهال های حاصل از بذر به حالت طبیعی در مقایسه با انواع پیوندی دیر به محصول می رسد، محصول تولید شده دارای عدم یکنواختی اندازه و کیفیت مغز گردو و سایر صفات ظاهری میوه است که این علت ناشی از کاشت درختان با منشاء بذری و بدون استفاده از ارقام معین است.
با توجه به اینکه اکثر کشورهای بازارهای هدف خواهان مغز گردو با رنگ روشن و اندازه یکنواخت هستند، گردوهای نایکنواخت از نظر اندازه و رنگ قادر به رقابت با محصولات کشورهای رقیب تحت عناوین و استانداردهای مشخص نیست.
برای صادراتی کردن این محصول وزارت جهاد کشاورزی برنامه ترویج سرشاخه کاری گردو را در اکثر مناطق کشور دنبال می کند تا درختان گردوی نامرغوب با ارقام و ژنوتیپ های برتر از نظر تولید محصول با کیفیت اهمیت جایگزین شوند.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده /** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.