به گزارش ایرنا در این راه ساز و کارها و برنامه های مدون و آرمانی که جامعه را به سوی همدلی می خواند برای انسان ها از طریق انبیای الهی و قرآن کریم تشریح شده است.
اسلام این همدلی را تا آنجا پیش برده است که مسلمانان را برادر همدیگر معرفی نموده و انتظار دارد، همانند برادران خونی، نسبت به همدیگر عشق ورزی و علاقه مندی خود را حفظ و توسعه بدهند.
اعتقادات دینی می تواند سرمنشاء بسیاری از مشارکت ها باشد که در یک روال اداری و فعالیت های چندین ساله سازمان های دولتی و برخی سازمان های مردم نهاد کمتر به آن توجه شده است و تاثیر منفی در فعالیت آنها داشته است.
یکی از راه های هدایت امور جامعه به سوی عدالت اجتماعی، صدقات و نذورات است که منشاء دینی و اعتقادی آن نهادینه شده و نسل به نسل منتقل گردیده است.
هر روز نیز رنگ و بوی نو و تازه ای به خود می گیرد و تا کنون رنگ کهنه گی و روزمرگی به خود نگرفته است.
این سنت و اعتقاد دینی برگفته از سیره ائمه (ع) است که در فرمایشات گهر بار خویش مکرر به آن توجه و یادآوری شده است در میان مردمانی که از بنیان های دینی و سنت های قوی تری و یا دارای صبغه مذهبی نهادینه شده ای باشند، فعال تر و برجسته تر از مردمان دیگر حضور خواهند یافت.
در این میان مردم برخی شهرهای کشورمان از نظر کمک و مساعدت به نیازمندان ظرفیت بزرگی را دشته اند و بسیاری از افراد نیازمند نیز از همین حس نوع دوستی بهره مند شده اند.
شهرستان بیجار نیز از زمره این شهرها است که در زمینه پرداخت وجوهات شرعی و رعایت حس نوع دوستی و کمک به نیازمندان در استان کردستان توانسته است بعنوان یک شهر شاخص شناخته شود و فعال تر از دیگر شهرهای استان کردستان در موضوع کمک به نیازمندان بدرخشد.
امام جمعه و رئیس ستاد زکات شهرستان بیجار در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به فضل الهی توجه به رعایت مبانی دینی و پرداخت وجوهات شرعی در بین مردم این دیار از پایگاه قوی برخوردار است و در زمینه پرداخت زکات روستائیان خوش درخشیده اند.
حجت الاسلام علی مرادی با اشاره به شاخص بودن شهرستان بیجار در زمینه پرداخت صدقات و نذورات افزود: این بخش کمی از آماری است که بدست نهادهای امدادی و آنهم کمیته امداد امام راحل رسیده است.
به گفته رئیس شئونات اسلامی بیجار بسیاری از خیرین و کسانیکه به مردم نیازمند کمک و مساعدت می کنند، بخشی از هدایا و نذورات خود را به اداره بهزیستی و موسسات خیریه و مردم نهاد در سطح شهر می دهند و یا خودشان به طور مستقیم بدست نیازمندان می رسانند.
وی به فعال بودن حداقل 12 موسسه و نهاد مردمی اشاره کرد و افزود: بسیاری از نیکوکاران این دیار اصلا مایل نیستند آماری از کمک های آنان در جایی ثبت و اعلام شود.
او از فعالیت روستائیان و پرداخت زکات توسط کشاورزان خارج از حوزه کاری ستاد زکات و اقدام خود جوش کشاورزان برای صرف مبلغ زکات خویش خبرداد و یادآوری کرد: اگر این نذورات و هدایای مردمی که بدست بهزیستی و موسسات مردم نهاد جمع آوری و محاسبه شود رتبه خیلی بالاتر خواهد بود.

مدیر کمیته امداد بیجار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال 95 به همت مردم خیر و نیکوکار و اعضای خانواده های آنان، میزان نذورات و صدقات جمع آوری شده در شهرستان بیجار بیشتر از میانگین کشوری بوده است.
عطاالله افخمی با بیان اینکه شهرستان بیجار در بخش مشارکت های مردمی رده اول استان کردستان را دارد گفت: مردم این دیار در بخش حسنه انفاق و احسان در کشور پیشگام هستند، بطوریکه میانگین صدقه پرداختی هر ایرانی در ماه 37 هزار ریال برآورد شده است ولی این میزان در شهرستان بیجار به 47 هزار ریال رسیده است.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) بیجار در ادامه با بیان اینکه طرح اکرام ایتام از دیگر اقدامات پسندیده کمیته امداد است، گفت: در حال حاضر یک هزار و 387 نفر در این بخش مردمی حامی ایتام و کودکان بد سرپرست هستند.
به گفته افخمی استقبال مردم از فعالیت بیش از یک هزار صندوق صدقات منازل بسیار خوب بوده است و از گردش مالی مطلوبی برخودار است.
مدیر کمیته امداد امام بیجار در پایان با دعوت مجدد از خیرین و اعضای خانواده ها برای استقبال از صندوق های منازل، ادارات، معابر و میادین خاطرنشان کرد: تحت حمایت قرار دادن ایتام کاری بسیار ضروری، مستمر و پسندیده است و می تواند شادی، نشاط و امید را به زندگی و خانواده آنان و حتی جامعه هدیه کند.
شهرستان بیجار با جمعیتی حدود 89 هزار نفر در شرق استان کردستان واقع شده است.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
**برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.