به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فلاحی شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران بانه که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، افزود: با توجه به بارندگی های مناسب، پوشش گیاهی منطقه و کمبود دام، احتمال آتش سوزی جنگل ها و مراتع بیشتر شده که کنترل این پدیده نیازمند همت جمعی است.
وی خاطر نشان کرد: باید بین دستگاه های مربوطه همکاری میان بخشی و فرا بخشی برقرار شود و اکیپ های اطفای حریق در روستاها فعال شود.
وی ادامه داد: در شهرها نیز شهرداری ها هم در حالت آماده باش قرار بگیرند و با تامین وسیله نقلیه و امکانات مورد نیاز به موقع آتش سوزی ها را کنترل کنند.
وی افزود: باید تیم های امدادی و پزشکی تقسیم کار کنند و با برنامه ریزی مناسب در هنگام آتش سوزی دامنه خسارت را به حداقل برسانند.
فلاحی گفت: شهرداری بانه و شهرداری های مراکز بخش ها باید در بحث کنترل آتش سوزی ها همکاری کنند و در مسیرهای که امکان تردد وسیله نقلیه وجود دارد وسایل نقلیه شهرداری باید اکیپ های اطفای حریق را همراهی کنند.
وی با بیان اینکه هر تیم اطفای حریق باید 10 نفر باشد تاکید کرد: دهیاری های شهرستان باید تیم های اطفای حریق را به زودی مشخص کنند هر گونه امکانات مورد نیاز این تیم ها باید از محل اعتبارات دهیاری ها تامین شود و هر دهیار مسئول تیم اطفای روستای خود است.
وی افزود: روستاهای که دهیاری ندارند باید با ارتباط با ریش سفیدان و معتمدین روستا تیم های اطفای حریق را تشکیل دهند و امامان جماعت در روستاها باید در نماز جمعه مردم را به همکاری در اطفای حریق تشویق و ترغیب کنند.
فلاحی گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان باید نکات آموزشی را به تیم های اطفای حریق روستا یادآور شوند و بورشورهای تبلیغاتی و آموزشی را هم در بین مردم پخش کنند و نیروهای هلال احمر باید در حالت آماده باشند.
وی اضافه کرد: باید در روستاها این احساس وظیفه را در مردم ایجاد کنیم که در حفظ و نگهداری منابع طبیعی خود تلاش کنند و در کنترل آتش سوزی، خود قبل از رسیدن نیروهای اطفای حریق شهر اقدام کنند.
فرماندار بانه استفاده ظرفیت های بخش خصوصی برای کنترل آتش سوزی های را ضروری دانست و افزود: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای کنترل آتش سوزی ها بهره بگیریم چراکه بخش دولتی به تنهایی توان کنترل آتش سوزی ها را ندارد.
وی خاطر نشان کرد: هنگ مرزی، مرزبانی و نیروی های نظامی هم در امر کنترل و اطلاع رسانی باید همکاری لازم را داشته باشند.
این مسئول با اشاره به کمبود و گرانی زمین در بانه تاکید کرد: بسیاری از آتش سوزی ها عمدی است.
وی اضافه کرد: با توجه به مطرح شدن طرح توسعه باغات در بانه افرادی با نیت سو به دنبال تخریب منابع طبیعی هستند که اتش سوزی هایی با این قصد باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.
فلاحی گفت: در روزهایی که وزش باد زیاد است باید همه اکیپ ها آمادگی لازم را داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برج های هنگ مرزی در مناطق صعب العبور قرار دارد باید در امر پیگیری حساسیت لازم را داشته باشند و همچنین آموزش لازم را صورت دهند و آمادگی برای مهار آتش سوزی ها داشته باشند.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.