محمد عباسی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی افت میزان سطح کشت در پائیز سال گذشته در مزارع توسط کشاورزان منطقه، شاهد کاهش 30 درصدی گندم هستیم.
وی اظهار کرد: عوامل طبیعی مانند، بارش کم در پاییز، افزایش دما و کمبود آب مورد نیاز در حال حاضر مزارع را با مشکل مواجه کرده و موجب رشد ضعیف گندم در مزارع شده است.
عباسی با اشاره به فرصت باقی مانده در هفته آینده برای بارش به موقع و برآورد کاهش دمای هوا در روزهای اخیر افزود: در صورت بارندگی مناسب در روزهای آینده و کاهش دمای هوا، می توان امیدوار بود، خسارت کمتری به کشاورزان شهرستان بیجار وارد شود.
به گفته عباسی، شرکت بیمه محصولات کشاورزی که مسئول پرداخت خسارات ناشی از عوامل طبیعی به کشاورزان است، اکنون بعلت کاهش 70 درصدی پرداخت خسارات، موجب کاهش رغبت کشاورزان برای بیمه کردن محصولات شده است.
او تاکید کرد: اگر محصولات کشاورزی و بویژه محصول استراتژیک گندم بیمه نشود و کشاورز در این مواقع مورد حمایت قرار نگیرد، کاهش شدید سطح کشت محصول گندم رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه زمین های این منطقه از مرغوبیت خاصی برای گشت گندم برخوردار است،گفت: برای برون رفت از این وضعیت بطور مدیریت شده، لازم است سطح کشت مزارع آبی توسعه یابد.
مدیر جهاد کشاورزی استفاده از وسایل و امکانات پیشرفته مخصوص کاشت، داشت و برداشت توسط کشاورز را برای کاهش هزینه ها و جلوگیری از افت زیاد ضروری بر شمرد و تاکید کرد: همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات کم بهره و مدت دار می تواند کمک مناسبی برای خرید ماشین آلات و دیگر ادوات پیشرفته کشاورزی باشد.
شهرستان بیجار که در شرق استان کردستان واقع شده است، حدود 300 هزار هکتار مزارع مناسب کشت گندم دارد.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
**برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.