محمد غفوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله بیش از 200 هکتار از مزارع گندم این استان علیه آفت سن سمپاشی می شود و بیش از 10 درصد مبارزه علیه آفت سن کشور در کردستان صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: مبارزه با آفت سن در کردستان در 2 نوبت انجام می شود که در نوبت نخست هنگام حرکت سن های مادر از مناطق کوهپایه ای به مزارع و در فروردین ماه صورت می گیرد.
غفوری گفت: امسال در مرحله نخست بیش از 70 هزار هکتار سمپاشی شده و از ورود سن مادر به مزارع جلوگیری شده است.
وی اظهار کرد: نوبت دوم مبارزه با آفت سن در اردیبهشت و اوایل خرداد صورت می گیرد که در این مرحله، مبارزه علیه پوره سن است.
وی با اشاره به شروع مبارزه با این آفت در کردستان پیش بینی کرد در این مرحله نیز 120 هزار هکتار از مزارع سمپاشی شود.
به گفته وی هم اکنون 260 نفر از کارشناسان این سازمان مشغول بازدید و سرکشی از مزارع هستند و در صورت مشاهده سن پوره در مزارع، کشاورزان را برای مبارزه با این آفت راهنمایی می کنند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان نیز گفت: در سال گذشته بیجار با 51 هزار هکتار، قروه با 48 هزار هکتار، دهگلان با 37 هزار هکتار و سقز با 30 هزار هکتار بالاترین میزان مبارزه سطح مبارزه با سن را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: در چند دهه گذشته کمترین سطح مبارزه با آفات کردستان با سه هزار و 500 هکتار مربوط به سال 85 بوده است.
وی سطح مبارزه با سن مادر را در سال گذشته 72 هزار هکتار و سطح مبارزه با سن پوره را 141 هزار هکتار عنوان کرد.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.