به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، محمدرضا واعظ مهدوی در نخستین همایش بین‌المللی برنامه ریزی اقتصادی، توسعه پایدار و متوازن منطقه ای در سنندج، گفت: بودجه عمومی کشور با 52 درصد رشد از 2 تریلیون و 100 هزار میلیارد ریال (210 هزار میلیارد تومان) سال 92 به سه تریلیون و 200 هزار میلیارد ریال (320 هزار میلیارد تومان) در سال 95 رسیده است.
وی گفت: اعتبارات آموزشی کشور با بیش از 2 برابر افزایش (116 درصد) از 210 هزار میلیارد ریال سال 92، در سال 95 به 470 هزار میلیارد ریال رسیده و این بیانگر توجه دولت در اولویت بندی به بخش آموزش است.
وی با اشاره به اینکه بودجه رفاه اجتماعی کشور در این مدت با 93 درصد رشد از 370 هزار میلیارد ریال به 720 هزار میلیارد رسیده است افزود: با توجه به مجموعه تهدیدهای منطقه بودجه دفاعی و امنیتی کشور نیز از 170 هزار میلیارد ریال به 320 هزار میلیارد رسیده است و مجموع این افزایش ها بیانگر استراتژی کشور در تعیین اولویت ها می باشد.
واعظ مهدوی گفت: درآمدهای کشور در بودجه 96 حدود یک تریلیون و 590 هزار میلیارد ریال ( 159 هزار میلیارد تومان) و هزینه ها نیز 2 تریلیون و 360 هزار میلیارد ریال ( 236 هزار میلیارد تومان) است و این تفاوت درآمدها و هزینه ها حدود 700 هزار میلیارد ریال بوده و از عوامل بی ثباتی کشور در اقدامات اجرایی است.

**دانشگاه ها نقش خود در توسعه کشور را ایفا کنند
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در کشور ما دانشگاه‌های نسل اول عهده دار وظایف تربیت نیروی انسانی بودند و دانشگاه های نسل دوم نیز به پژوهش پرداخته اند ولازم است که دانشگاه‌های نسل سوم رسالت و نقش خودشان را در توسعه منطقه و کشور ایفا کنند.
واعظ مهدوی با اشاره به اینکه در کشور ما دانشگاه‌های نسل اول عهده دار وظایف تربیت نیروی انسانی و دانشگاه‌های نسل دوم به امر پژوهش پرداخته اند اضافه کرد: امروز روز آن است که دانشگاه‌های نسل سوم رسالت و نقش خودشان را در توسعه منطقه و کشور ایفا کنند.
وی گفت: با تعامل سازنده ای که با دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه اقلیم کردستان برای برگزاری همایش بین‌المللی برنامه ریزی اقتصادی، توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای برقرار شده باید استمرار یافته و در سال آینده نیز دومین دوره این همایش علمی در سلیمانیه کشور عراق برگزار می شود.
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: لازمه توسعه و پیشرفت عزم و اراده جدی است، چراکه اگر برای پیشرفت ناامید و افسرده خاطر بوده و نسبت به موفقیت‌ها تردید داشته باشیم برنامه‌ریزی و اقدام و تلاش ما برای توسعه بی‌ معناست.
واعظ مهدوی گفت: مفهوم سیاست و سیاست‌گذاری فقط زمانی معنادار است که همه جامعه باور کند که می‌توان تغییر را ایجاد کرد.
وی بر کوچک سازی دولت و نقش بخش خصوصی در بازار تاکید کرد و افزود: بازار بهترین مکانیسم تخصیصی منابع است و نباید دولت را در اقتصاد دخالت داد.

**فقط 35 درصد از اقتصاد ایران مالیات پرداخت می کند
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: نظر به اینکه بخش هزینه ای بودجه از جمله حقوق و دستمزد، بازنشستگی، بهداشت و درمان و بنیاد شهید است کاهش هزینه ها عملا مقدور نیست و باید منابع درآمدی بودجه را اصلاح کنیم.
واعظ مهدوی گفت: برای تثبیت منابع درآمدی بودجه چاره ای جز اصلاح درآمدهای مالیاتی نداریم این در حالی است که 40 درصد از اقتصاد ایران معاف از پرداخت مالیات است و از 60 درصد باقیمانده نیز 25 درصد فرار مالیاتی و در نهایت فقط 35 درصد از اقتصاد کشور مالیات پرداخت می کند.
وی با اشاره به اینکه امید به زندگی، آموزش، بهداشت و درآمد برابر استانداردهای جهانی شاخص توسعه انسانی به شمار می آیند، گفت: از سال 1990 میلادی به بعد شاخص توسعه انسانی در کشور ارتقا یافته است.

**آیت الله هاشمی سنبل تفکر استراتژیک بود
محمد رضا واعظ مهدوی ضمن اشاره به ضرورت پی ریزی بنیان های توسعه و ضرورت دارا بودن تفکر استراتژیک برای توسعه، افزود: در کشور ما آیت الله هاشمی رفسنجانی سنبل تفکر استراتژیک بود و ضمن تقدم منافع جمعی بر منافع فردی، مصالح آینده را بر مصالح امروز ترجیح می داد و دید بلند مدت به توسعه داشت.
وی در توصیف نگاه مردم به آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: مردم ما نشان داده اند که فریب اندیشه های کوتاه و سخیف را نمی خورند و قدردان بزرگان و شخصیت های دوراندیش خود هستند.

**ما در کشور دچار پارادوکس در سیاست گذاری هستیم
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور خاطر نشان کرد: دستاوردهای توسعه در کشور ما بطور مساوی توزیع نشده و عدم توازن و نابرابری را به دنبال داشته است و ارتقای شاخص پوشش بیمه اجتماعی یکی از مواردی است که توسعه انسانی را افزایش می دهد.
وی تاکید کرد: امروزه در مناظره های انتخاباتی عده ای که خود در سالهای گذشته مسئولیت داشته اند از وضعیت کشور گله مند و به آن معترض هستند، گویی مردم مسئول بوده و این شرایط را درست کرده و آنها متضرر شده اند.
به گفته وی ما در کشور دچار یک پارادوکس در سیاست گذاری هستیم و برنامه ها و مصوبات ما به توسعه متوازن ختم نشده است، پارادوکسی که در عرصه های تصمیم گیری نظامات برنامه ریزی ما را تحت الشعاع قرار داده است.
نخستین همایش بین‌المللی برنامه ریزی اقتصادی، توسعه پایدار و متوازن منطقه ای زهرا افشاری و حسین راغفو عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، فرشاد مومنی و علی‌اصغر بانویی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، سهراب دل‌انگیزان عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در دانشگاه کردستان برگزار شد.
در این همایش دو روزه همچنین از اساتید چهار کشور دیگر از شامل لهستان، استرالیا، ژاپن و عراق استفاده شد.
150 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که پس از داوری اعضای کمیته علمی، 70 مقاله به صورت سخنرانی و 20 مقاله به صورت پوستر مورد پذیرش قرار گرفت.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.