به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، فرماندار ویژه سقز در همایش ملی زیویه اظهار کرد: زیویه، نماد هویت ملی ماست و نباید آنها را محدود کنیم بلکه باید آنها را به تمامی جهانیان معرفی و شناساند.

علی اکبر ورمقانی افزود: برگزاری همایش‌های فرهنگی، به جد در دستور کار ددولت تدبیر و امید در سقز قرار دارد و این روند ادامه خواهد داشت.

فرماندار سقز عنوان کرد: زیویه مظلوم است، باید از آن حفاظت و حراست و به ایران و جهان، بیشتر معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات حوزه میراث فرهنگی سقز در دولت تدبیر و امید هر سال چند برابر افزایش یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان هم در این همایش اظهار کرد: کتاب مقالات برگزیده اولین همایش ملی زیویه، بهار امسال چاپ و منتشر می‌شود.

محسن علوی افزود: زیویه باید از مظلومیت بیرون بیاید و تلاش‌ها در این راستا، ادامه خواهد داشت .

وی با بیان اینکه زیویه نمادی از فرهنگ و تاریخ هزار ساله کردستان و ایران اسلامی است، تصریح کرد: مسئولان استانی و شهرستان با تمام مشکلات کاری و اداری امروز در این همایش باشکوه حضور داشتند که نشان از توجه ویژه آنها به مقوله میراث فرهنگی است.

در ادامه صالح امین پور دبیر همایش زیویه هم طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: ۵۱ مقاله در محورهای باستان شناسی، مرمت، گردشگری، معماری و تاریخ به دبیرخانه ارسال شد که ۹ مقاله ارائه و ۲۲ مقاله هم در قالب کتاب منتشر می‌شود .

معاون عمرانی استاندار کردستان نیز در این مراسم عنوان کرد: زیویه یک واقعیت رازآلود است که حق مطلب در مورد آن، ادا نشده است.

امیر قادری افزود: برگزاری همایش‌هایی از این دست برای توسعه گردشگری کردستان، ضروری است .

وی با اشاره به اینکه درباره زیویه نوشته‌ها و کتاب‌های زیادی وجود ندارد و بیشتر آثار آن در موزه‌های خارجی موجود است، خاطرنشان کرد: در مورد زیویه زیاد کار نشده و باید آنقدر فعالیت علمی و تحقیقی صورت گیرد و مقالات نوشته شود تا از این ابهام و مظلومیت درآید.

در ادامه نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ توجه به قلعه تاریخی زیویه نشده و به فراموشی سپرده شده، اظهار کرد: پژوهش و کاوش زیویه، اولویت اصلی زیویه باشد و لازمست اعتبار لازم برای کاوش زیویه در نظر گرفته شود

محسن بیگلری افزود؛ با توجه به پیگیری های مکرر اینجانب از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور حمام حاجی صالح بزودی به مزایده گذاشته خواهد شد و ضروریست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تدابیر لازم را در این راستا بیندیشد.

دکتر فایق توحیدی، پژوهشگر برجسته تاریخ ماد و زیویه و سخنران ویژه همایش با بیان اینکه تالار ستون دار زیویه، سند تاریخی تالارهای آثار میراث فرهنگی در ایران و جهان است، گفت: زیویه، دروازه تمدن آشور و بابل است.
وی بر تلاش ملی و جهانی برای احیای این اثر تاکید نمود

این همایش با همکاری فرمانداری، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز، دانشگاه های پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، و فنی مهندسی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سقز، پایگاه ملی زیویه و آموزش و پرورش برگزار می شود.

قلعه تاریخی و باستانی 3500 ساله زیویه از شاهکارهای معماری بشریت پیش از میلاد است که آثار آن مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.
فعالیت های باستان شناسی در تپه باستانی زیویه از سال 1378 توسط سیمین لک پور ادامه پیدا کرد و وی نیز حدود 11 فصل در این منطقه فعالیت های باستان شناسی و کاوش خود را ادامه داد، در این مدت راه پله های سنگی، فضاهای جانبی و تالار ستون دار که از شاخص ترین بخش های آن است نیز کشف شد.

تالار ستون دار تپه باستانی زیویه دارای 16 ستون در 2 ردیف 8 عددی است که پایه ستون ها سنگ و خود ستون ها نیز از خشت بوده اند که متاسفانه هم اکنون از ستون ها هیچگونه اثری باقی نمانده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 629648
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.